Defence Diplomacy Between Malaysia-Singapore Increasing, Says Ahmad Zahid

Feb 14, 2012 | Posted by: roboblogger | Full story: Malaysian National News Agency

Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said the participation of "Smokey Bandits" team from the Royal Malaysian Air Force at the 2012 Singapore Airshow is a manifestation of an increase in defence diplomacy between Singapore and Malaysia.

Comments

Showing posts 1 - 20 of52
< prev page
|
Go to last page| Jump to page:
Pahlawan Rentap

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1
Feb 15, 2012
 

Judged:

1

1

1

Masa untuk mengerakkan FPDA sudah hampir....
Pahlawan Rentap

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2
Feb 15, 2012
 

Judged:

1

1

1

Aktifkan misi FPDA...
Meraikan 40 tahun persahabatan
Muat naik: 02 Nov 2011, 7:40PM
Laporan oleh Rachael Lim
Para Menteri Pertahanan dari negara-negara anggota FPDA bertemu mesra di Pusat Perintah dan Pengawalan Changi sebelum sidang akhbar pertama, di mana mereka mengesahkan semula komitmen dan kerjasama masing-masing.(Dari kiri) Encik Philip Hammond, Encik Stephen Smith, Dr Ng, Dato’ Seri Zahid dan Dr Mapp.
Para Menteri Pertahanan sedang diberi taklimat mengenai Latihan Bersama Lima, satu latihan bersama FPDA yang besar melibatkan angkatan udara, maritim dan darat, yang dihoskan Singapura tahun ini.
Para Menteri Pertahanan meraikan 40 tahun persahabatan di majlis makan malam yang dihoskan Dr Ng. Bersama mereka adalah Menteri Negara bagi Pertahanan Lawrence Wong (paling kiri).
Para Menteri Pertahanan melawat HQ IADS di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia di Butterworth, sebagai sebahagian Sambutan Ulang Tahun ke-40 FPDA.
Para Menteri Pertahanan dari negara-negara Aturan Pertahanan Lima Negara (FPDA) telah berada di Singapura pada 1 Nov untuk memperingati empat dekad komitmen dan kerjasama di kalangan negara-negara anggota FPDA.
Menteri-Menteri negara anggota tersebut, iaitu Australia, Malaysia, New Zealand, Singapura dan United Kingdom, juga menghadiri Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan FPDA (FDMM) ke-8, yang diatur agar bersamaan dengan Sambutan Ulang Tahun ke-40 FPDA.
Mesyuarat yang dipengerusikan Menteri Pertahanan Singapura Dr Ng Eng Hen itu dihadiri oleh Menteri Pertahanan Australia, Yang Berhormat Stephen Smith MP, Menteri Pertahanan Malaysia Dato' Seri Dr Ahmad Zahid bin Hamidi, Menteri Pertahanan New Zealand Yang Berhormat Dr Wayne Mapp, dan Setiausaha Negara bagi Pertahanan United Kingdom Yang Amat Berhormat Philip Hammond MP.
Bercakap di satu sidang akhbar bersama pada petangnya, kelima-lima rakan kongsi itu mengesahkan semula sumbangan-sumbangan kunci yang telah dibuat FPDA kepada keamanan dan keselamatan serantau sepanjang 40 tahun lalu.
Secara khusus, mereka gembira dengan kemajuan yang dicatatkan dalam latihan-latihan dan kegiatan-kegiatan FPDA, seperti latihan bersama dan digabungkan, Bersama Perisai dan Bersama Lima, dan latihan perintah pos yang tertumpu pada darat, Suman Warrior (Pahlawan Suman).
Menurut para menteri, usaha-usaha berbilang kerjasama dan membina keupayaan ini telah berkembang dari segi kecanggihannya dan membawa kepada berbagai-bagai hasil praktikal yang memberi manfaat kepada kesemua rakan kongsi dan seluruh rantau.
Mengulas tentang isu-isu yang dirundingkan di mesyuarat itu, Dr Ng berkata bahawa para Menteri mengadakan "satu pertukaran pandangan-pandangan yang baik" mengenai cabaran-cabaran keselamatan yang dihadapi FPDA.
Beliau menambah bahawa para Menteri telah membincangkan cara-cara mengemas kini kerelevanan FPDA dengan mengambil kira cabaran-cabaran keselamatan yang baru, misalnya, dalam bidang-bidang di luar kebiasaan seperti keselamatan maritim, keselamatan siber, bantuan kemanusiaan dan bantuan bencana, serta skala, skop dan tempo latihan bersama pada masa akan datang.
Kelima-lima Menteri Pertahanan juga mengesahkan semula komitmen kuat negara masing-masing kepada FPDA, dan meluluskan saranan-saranan Kertas Pengemaskinian Ulang Tahun ke-40 yang bertujuan mempertingkat kebersamaan, daya antara operasi dan interaksi antara manusia ke manusia melalui latihan berbilang hala.
Encik Hammond, yang berkata bahawa FPDA kekal sebagai keutamaan tertinggi UK bagi perhubungan pertahanan di Asia Tenggara, menambah: "Seluruh tujuan FPDA adalah menjadi perwakilan kepada ancaman-ancaman berpotensi pada keselamatan Singapura dan Malaysia akan adanya satu barisan depan yang padu dan kesedaran mengenai komitmen negara-negara lain pada keselamatan Malaysia dan Singapura. Pada dasarnya, ia adalah tentang menunjukkan daya ketahanan politik dan memberi isyarat tentang pencegahan dan berdiri bahu ke bahu."
Javamania

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#3
Feb 15, 2012
 
Bersekutu dengan kaum kafir kok bangga,aneh.
Kasim Pantalun

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#4
Feb 15, 2012
 
what's singapore's acrabatic team in LIMA 2011? or did they just sent heli and jet fighter only?
Emarat

Dubai, UAE

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#5
Feb 15, 2012
 
Javamania wrote:
Bersekutu dengan kaum kafir kok bangga,aneh.
lagi mulia daripada bersekutu dgn Jawa munafik
Javamania

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#6
Feb 15, 2012
 
Emarat wrote:
<quoted text>lagi mulia daripada bersekutu dgn Jawa munafik
yang munafik itu maleis
Javamania

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#7
Feb 15, 2012
 
Ingat pak zahid,jangan salah arah,itu kaum penjajah pak,ingat to pak zahid leluhurmu dahulu mati-matian perang melawan bangsa penjajah.
Javamania

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#8
Feb 15, 2012
 
Singapura sarang uang haram koruptor,tolong di bom saja pak zahid..
hero

Banyumas, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#9
Feb 15, 2012
 

Judged:

1

kami siap berperang dengan FPDA dengan senang hati
Javamania

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#11
Feb 15, 2012
 
Melawan persekutuan Kafir Fpda,kami siap menjadi martir.
BIN

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#13
Feb 15, 2012
 

Judged:

2

1

1

hahahaha.......inilah bukti nyata ausie,malon+singapur sudah pada stress tingkat pucuk, ketakutan sama kebangkitan pertahanan indonesia rupanya..... Hahahaha....... beraninya keroyokan lawan indo, kami tak takut sdikitpun dengan fpda lon... harga diri bangsa diatas segala2nya bagi rakyat indo meskipun jasad harus menyatu dengan tanah lon....., hahahaha...... gerombolan negara2 pengecut lagi pada ngerumpi ngomongin kekuatan baru pemimpin asia tenggara ya?? hahahaha...... singapur sakit hati dengan DCA, malon sakit hati dengan AMBALAT, ausie ketakutan dengan mitos yang diyakininya tentang kekuatan baru yang akan mengguncangnya..... hahhaha....... mungkinkah amerika, rusia & china akan tinggal diam bila indonesia dikeroyok.....?? ingat,betapa etnis china kini sangat dihargai oleh indo... mengapa pula rusky bersemangat membantu indo dalam pembangunan pangkalan kapal selam di indo.... ada apa gerangan....?? fpda lagi kumpul arisan ya.....?? kaya ibu2 aja pake acara arisan....... hehehehe........
lolwut

Bangi, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#15
Feb 15, 2012
 
berita baik
Malonista

Jakarta, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#16
Feb 15, 2012
 
^ Berita baik untuk kaum pecundang.
lolwut

Bangi, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#17
Feb 15, 2012
 
^ berita baik untuk menghapuskan dajjal dari kepulauan

Since: Feb 12

Location hidden

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#18
Feb 15, 2012
 
lolwut wrote:
^ berita baik untuk menghapuskan dajjal dari kepulauan
Ingat lg yakjuj makjuj tu siapa??Forindo..
lolwut

Bangi, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#19
Feb 15, 2012
 
gardenia cantik wrote:
<quoted text>
Ingat lg yakjuj makjuj tu siapa??Forindo..
derang pakat melaga msia brunei pulak.. memang sah dajal = jawadon

Since: Feb 12

Location hidden

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#20
Feb 15, 2012
 
lolwut wrote:
<quoted text>
derang pakat melaga msia brunei pulak.. memang sah dajal = jawadon
Ye ke??Dlm forumni je ke atau memang betul2..Dari dulu jawa tu jewish..Kerajaan majapahit = jawa..Bunuh berjuta2 etnik lain..
Skarang keturunan diorg pula..Sbbtu jawa skang di laknat Allah,yg jadi ramai babu = jawa,yg ramai lonte = jawa..

Diorg dengki dgn kita pula,hmm kla nak out dah ni bye..

Bila kita nak hapuskan jawa?Bak kata cik jojo tinggalkan sket buat tatapan generasi akan dtg spt hitler bunuh jewish..

Sebenarnya berapa bilangan jewish yg di bunuh oleh hitler dulu yek??
Pahlawan Rentap

Ipoh, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#21
Feb 15, 2012
 
BIN wrote:
hahahaha.......inilah bukti nyata ausie,malon+singapur sudah pada stress tingkat pucuk, ketakutan sama kebangkitan pertahanan indonesia rupanya..... Hahahaha....... beraninya keroyokan lawan indo, kami tak takut sdikitpun dengan fpda lon... harga diri bangsa diatas segala2nya bagi rakyat indo meskipun jasad harus menyatu dengan tanah lon....., hahahaha...... gerombolan negara2 pengecut lagi pada ngerumpi ngomongin kekuatan baru pemimpin asia tenggara ya?? hahahaha...... singapur sakit hati dengan DCA, malon sakit hati dengan AMBALAT, ausie ketakutan dengan mitos yang diyakininya tentang kekuatan baru yang akan mengguncangnya..... hahhaha....... mungkinkah amerika, rusia & china akan tinggal diam bila indonesia dikeroyok.....?? ingat,betapa etnis china kini sangat dihargai oleh indo... mengapa pula rusky bersemangat membantu indo dalam pembangunan pangkalan kapal selam di indo.... ada apa gerangan....?? fpda lagi kumpul arisan ya.....?? kaya ibu2 aja pake acara arisan....... hehehehe........
Amerika, China, Russia diam aja melihat Indonesia di keronyok oleh FPDA dahulu...Indonesia akan keseorang...Konfrontasi mengakibatkan Sukarno di gulingkan oleh CIA dan MI5 (British) dan mengakibatkan ratusan ribu warga indonesia di heret ke penjara...

Kerjasama FPDA paling intensif dalam sejarah.. Siapa yang akan bantu Indonesia? Apa harga diri yang tinggal jika tentera tentera asing memasuki dan menghancurkan indonesia...tanpa belas kasihan..
Dimarahin Pacar

Yaroslavl, Russia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#22
Feb 15, 2012
 
ada yang jual boneka inggris je?
BIN

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#23
Feb 15, 2012
 
Pahlawan Rentap wrote:
<quoted text>
Amerika, China, Russia diam aja melihat Indonesia di keronyok oleh FPDA dahulu...Indonesia akan keseorang...Konfrontasi mengakibatkan Sukarno di gulingkan oleh CIA dan MI5 (British) dan mengakibatkan ratusan ribu warga indonesia di heret ke penjara...
Kerjasama FPDA paling intensif dalam sejarah.. Siapa yang akan bantu Indonesia? Apa harga diri yang tinggal jika tentera tentera asing memasuki dan menghancurkan indonesia...tanpa belas kasihan..
berarti benar pengecut dong....? hahahaha...... jadi pengecut pun bangga ya lon....?? kenapa israel + us pun tak berani menyerang iran...? bisa kau pahami kah?? hahaha..... itulah sebab indo memperkuat kerjasama kembali dengan negara komunis tapi tetap menjaga nilai2 demokrasi lon.... lihat korsel betapa hangat menjalin kerjasama dengan indo....? tau mengapa lon...?? hehehe.....bila terdesak,kami bisa kok dengan mudah meminta bantuan negara2 komunis... itulah nilai tinggi dari sebuah sejarah suatu bangsa lon..... sejarah kau hanya selalu dibawah british ya beginilah.... pada ketakutan, akhirnya minta tolong sama british..... hahahaha...... bangsa indo tak pernah takut mati demi negaranya lon, meskipun tidaklah mungkin untuk bisa menang melawan 5 kekuatan perang sekalipun... masih ngaku negara melayu muslim terbesar lon....?? hahahahaha....bangga ya lon jadi bagian dari bangsa2 kafir?? hahahaha........ mana angkatan tentara kau yang selalu diyakini kuat lon....?? tak ada kan.....?? hahahaha....... beraninya keroyokan nih ye........ hahahaha....... macam anak sekolah SD aja ya..... hahahaha.......:-D

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Showing posts 1 - 20 of52
< prev page
|
Go to last page| Jump to page:
Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

•••
•••
•••
•••