Indonesia Vs Malaysia,Dunia akan Tertawa?!

Posted in the Malaysia Forum

First Prev
of 5
Next Last
Perdamaian

Indonesia

#1 Sep 3, 2010
Satu hal yang saya pahami mengapa antara Indonesia-Malaysia sering terjadi kesalahpahaman.Bahwa ini adalah akibat ulah orang asing(provokator)yang kerjanya mencari peluang keuntungan atas pertikaian ini.Woy,negara dunia serumpun apa kalian sama nasibnya seperti Korea Utara-Korea Selatan yang punya jejak history yang sama tetapi terpecah belah yang dahulunya dipengaruhi arus perang dingin antara USSR(UNI SOVIET) DAN AS,.Dan apa yang telah mereka dapat dari pertikaian itu semua.Result:Permusuhan,kebenc ian,merasa Sok dg sesama.Be youre thinking!?
Perdamaian

Indonesia

#2 Sep 3, 2010
Indonesia Vs Malaysia bukan menguntungkan kedua belah pihak.Malah akan jadi Joke(lelucon) oleh seluruh penjuru negara dunia seperti yang saya alami ketika berkunjung ke situs dan blog asing.Yang bahan penbicaraannya adalah tentang Indonesia dan merekapun turut memberikan komentar.
dgn nickname "blanktur:Haha,this stupid people between Indo-Malaysia.Youre muslim.You want destroyed youre brother?!proud it.Lol".Dan setelah saya renungkan ibarat pepatah 'Menang Jadi Arang Kalah Jadi Abu'.
HaMba ALLAH

Ipoh, Malaysia

#3 Sep 3, 2010
yar..betol2..kite sbagai rakta sapatutnya ADA tolenransi...dlam mengatasi MASALAH ini.. sesama islam untuk apa berperang..kerana bnda kecil..mmg betol nelayan malaysia ada wt kesilapan mencuri ikan diperairan indon.."tp aku kecewa dengat sifat segelintir rakyat indenesia yg melemparkan kata2 kasat kepada malysia!, dan magtakan bahawa malysia maju kerana indon yg mengajar, buruh indon tu yg mencari rezeki dimalysia,malysia mncuri gaya,lagu,dan pelbagi lagi milk indonesia" bukankah itu semua kerana sejarah!!!
Perdamaian

Indonesia

#4 Sep 3, 2010
Untuk menilik berbagai kesalahpahaman antara Kedua Negara ini.Cukup diblog ini saya.Mayoritas yang suka jadi provokator diforum ini adalah Etnis Chinesee baik dari Indonesia maupun malaysia.Bukan itu saja yang mulai perdebatan tentang agama dgn segala caci maki diatas keributan yang ada adalah ulah Mereka semua.Yang saya miris nya orang indonesia-malaysia dan orang Islam dari dua negara,Masih melayani Tindak tanduk mereka dgn ikut mengomentari trhadap apa yang mereka tulis entah sadar atau tidak.Mereka dgn segala triknya baik tukar nickname,ISP,spam,hacking dan lain2 telah berhasil melancarkan itu semua.Sangat Disayangkan sekali kita muslim Indo-Malaysiaa tidak memahami.

“Only If”

Since: Apr 09

Ksitigarbha Bodhisattva

#5 Sep 3, 2010
masalah kecil dan remeh temeh sengaja di tiup tiup supaya memanas.

ada yang memiliki kepentingan luas, agar pemerintah malaysia terlihat buruk di mata masyarakat malaysia, dan pemerintahan Indoesia kelihatan lembik di mata rakyat indonesia.

Berhati hati lah...

Since: Oct 09

Krabi, Thailand

#6 Sep 3, 2010
saya ikut insaf ..

ga mau provokasi lagi..

bukan kerna takut... tapi kerna menghargai..
HaMba ALLAH

Ipoh, Malaysia

#7 Sep 3, 2010
..ya..marilah kita sama2 memohon drpada ALLAh agr dapat perlindungan dipadanay..dari perkara yg tidak diingini...susungguhnya YAHUDI DAN NASRANI xakan hilang dibumi ini..selagi belum kiamat..ingatlah allah yg maha mengetahui segalanya...dan maha berkusa segala-galanya
Perdamaian

Indonesia

#8 Sep 3, 2010
HaMba ALLAH wrote:
yar..betol2..kite sbagai rakta sapatutnya ADA tolenransi...dlam mengatasi MASALAH ini.. sesama islam untuk apa berperang..kerana bnda kecil..mmg betol nelayan malaysia ada wt kesilapan mencuri ikan diperairan indon.."tp aku kecewa dengat sifat segelintir rakyat indenesia yg melemparkan kata2 kasat kepada malysia!, dan magtakan bahawa malysia maju kerana indon yg mengajar, buruh indon tu yg mencari rezeki dimalysia,malysia mncuri gaya,lagu,dan pelbagi lagi milk indonesia" bukankah itu semua kerana sejarah!!!
Kau tau tak itu semua dilakukan oleh banyak provokator dinegeri kami yang suka bikin rusuh dan itu semua hanya kesalahpahaman antar media saja yang kurang menelisik kebenaran.Mesti diingat bahwa kita merupakan satu serumpun dan dahulu juga menjalani adat istiadat serta budaya yang sama dari nenek moyang kita.Sehingga sering terjadi influence.Hal itulah yg kuran disadari oleh masyarakat negara kami Indonesia.Dan tentang pembakaran bendera oleh pengunjuk rasa oleh ormas Bendera.Itu semua bukanlah Repensitasi(pemikiran)kami masyarakat Indonesia itu hanya segelintir orang saja yang diblow up secara besar2an oleh media dua negara yg rata2 dibayar dn hanya ikut2an saja.Tapi saya mesti mengkritik anda juga.Janganlah lagi mengunakan panggilan 'Indon' kepada kami jika ingin kesalahpahaman ini cepat selesai.Kami sangat tersinggung terhadap hal tersebut.!!
HaMba ALLAH

Ipoh, Malaysia

#9 Sep 3, 2010
TAKUTlah kepada allah sesungguhnya yg hidup akn mati..cintalah pada kedamian..MENYESAL DAHULU PENDAPATAN MENYESAL KEMUDIAN KESENGSARAAN..adakah kita sebagai rakyat malaysia-indonesia ingin jd mcm nie???? adakah kita sedar bahawa peperangan bukanlah mencetuskan kedaian malah membawa kehancuran..INgat LAH sejarah dan dimana ASAL USAUL kita..dan SIAPA yg MENJAJAH KITA pada DAHULU...
Perdamaian

Indonesia

#10 Sep 3, 2010
HaMba ALLAH wrote:
..ya..marilah kita sama2 memohon drpada ALLAh agr dapat perlindungan dipadanay..dari perkara yg tidak diingini...susungguhnya YAHUDI DAN NASRANI xakan hilang dibumi ini..selagi belum kiamat..ingatlah allah yg maha mengetahui segalanya...dan maha berkusa segala-galanya
Ya,saya sangat setuju dengan itu.Marilah kita sesama saudara saling menghormati dan menghargai.Bukankah sesama umat islam kita sama2 bersaudara???.Kalau ada kata2 salah yang menyingung anda tolong dimaafkan.

Since: Oct 09

Krabi, Thailand

#11 Sep 3, 2010
kita seharusnya menubuhkan ormas yang sama baik di malaysia mahupun di indonesia yang meluncurkan kata2 perdamaian dan hebahan tentang provokasi terkait konspirasi meruntuhkan dua negara islam paling sopan di dunia
HaMba ALLAH

Ipoh, Malaysia

#12 Sep 3, 2010
panggilan INDON itu kami masih menghormati anda..kami masih berfikir akn itu..ttp rakyat INDONESIA memanggil MALYSIA.-.MALINGSIAL,MALYSHIT Itu LAGI tersinggung hati kami..hnya ALLAH yang TAHU..
Puteraja

Malaysia

#13 Sep 3, 2010
ya...di bulan baik nie elok MAL-INDO bermaafan...

tak guna MAL-INDO bercakaran...tiada faedah!

provokator media dan segelintir rakyat indo yg sengaja membuat ulah harus dihentikan...barulaH MAL-INDO boleh bersatu padu....
Perdamaian

Indonesia

#15 Sep 3, 2010
tiu nia seng wrote:
kita seharusnya menubuhkan ormas yang sama baik di malaysia mahupun di indonesia yang meluncurkan kata2 perdamaian dan hebahan tentang provokasi terkait konspirasi meruntuhkan dua negara islam paling sopan di dunia
saya setuju dengan anda.Jangan ada lagi keributan antara dua negara.Ormas2 terseebut hanyalah segelintir manusia yang kurang kerjaan,kurang ilmu yang hanya bisa memprovokasi dan mencaari celah demi keuntungan(reward)dari setiap PERTIKAIAN yang ada semua yang mereka lakukan hanya sia2 dan bukan Cerminan pemikiran masyarakat secara keseluruhan Indo-Malay.
Anonymous

Santa Clara, CA

#17 Sep 3, 2010
betul jg...lgipula ini kan romadhon,tak patut saling hina.saya yakin yg membuat memanas hubungan indo-malay pst orang luar yg ingin merebut nusantara indo-malay yg kaya raya.tak usah menyalahkan warga indo maupun malay,lbih elok jika kita saling intropeksi diri dan tak usah menyalahkan orang lain.saya sndiri pun minta ma'af kepada warga malay jika saya pernag berkata tak baik kepada warga malay.kita hidup di dunia ini hanyalag sesa'at.minal aidin walfa'idin...

Since: Sep 10

Indonesia

#18 Sep 3, 2010
tiu nia seng wrote:
kita seharusnya menubuhkan ormas yang sama baik di malaysia mahupun di indonesia yang meluncurkan kata2 perdamaian dan hebahan tentang provokasi terkait konspirasi meruntuhkan dua negara islam paling sopan di dunia
betul2, saya cinta indonesia karena indonesia terkenal dengan kesopananya, saya kagum sama malaysia juga karena kesopanannya,,,

tapi saya tidak habis fikir, mass media bener2 punya peran penting dalam hal kesopanan ini,,, sayang sekali banyak yang cepat berubah hanya gara2 tiupan mass media,,,

indonesia yang saya kenal dulu selalu sabar dan tidak arogan kecuali memang benar2 sangat terpaksa, begitupun malaysia yang selalu santun dalam menilai sesuatu

tidak ada yang lebih baik, masing2 punya kelemahan dan kelebihan,,,

damai itu indah, lo udah damai nanti setan kesepian, ujung2nya setannya bisikin hal2 panas lagi,,,

lindungi kami oh Tuhan
Perdamaian

Indonesia

#19 Sep 3, 2010
HaMba ALLAH wrote:
panggilan INDON itu kami masih menghormati anda..kami masih berfikir akn itu..ttp rakyat INDONESIA memanggil MALYSIA.-.MALINGSIAL,MALYSHIT Itu LAGI tersinggung hati kami..hnya ALLAH yang TAHU..
Betul itu,baiklah kamipun sama minta maaf atas ulah segelintir orang Dinegeri Kami yang kerjanya bikin pertikaian dan main api terhadap keributan ini.Kami warga Indonesia juga menghormati Malaysia.Karna kami tahu Malaysia mayoritas satu keturunan dengan orang Indonesia dari sumatera baik Dari Atjeh,Suku minang melayu,Melayu Riau dan melayu Jambi.Anda juga harus tahu yang suka membuat panggilan hinaan terhadap malaysia seperti;malon,malayshit.Itu adalah Setan2 yg bertopeng nasionalis dari indonesia yang suka memecah belah Indo-Malaysia dg provokasinya yg hanya mencari reward dari segala permusuhan yg terjadi saat ini.Itu semua bukan lontaran kata pemikiran dari seluruh masyarakat Indonesia.Memang dikedua belah pihak Indo-Malaysia ada sekelompok orang yang INGIN MEMANCING DI AIR KERUH!

Since: Sep 09

Location hidden

#20 Sep 3, 2010
Perdamaian wrote:
<quoted text>
saya setuju dengan anda.Jangan ada lagi keributan antara dua negara.Ormas2 terseebut hanyalah segelintir manusia yang kurang kerjaan,kurang ilmu yang hanya bisa memprovokasi dan mencaari celah demi keuntungan(reward)dari setiap PERTIKAIAN yang ada semua yang mereka lakukan hanya sia2 dan bukan Cerminan pemikiran masyarakat secara keseluruhan Indo-Malay.
benar.. mereka hanya mewakili sebilangan yang amat kecil... tetapi hal ini diperparahkan dengan kuatnya suara minoriti ini akibat promosi lewat media penyiaran dan juga internet seperti forum ini.. pro-perdamaian kebanyakannya tidak berminat untuk menyertai forum kerana mereka ada perkara yang terkait kebutuhan menguruskan hidup seharian yang buat mereka lebih penting.. lebih buruk, media penyiaran menganggap mereka tidak punya nilai siaran yang komesil
M anak bogor

Indonesia

#21 Sep 3, 2010
ada yg jual,,pasti ada yg beli,,,merdeka
tiga abdul

Malaysia

#22 Sep 3, 2010
Perdamaian wrote:
Satu hal yang saya pahami mengapa antara Indonesia-Malaysia sering terjadi kesalahpahaman.Bahwa ini adalah akibat ulah orang asing(provokator)yang kerjanya mencari peluang keuntungan atas pertikaian ini.Woy,negara dunia serumpun apa kalian sama nasibnya seperti Korea Utara-Korea Selatan yang punya jejak history yang sama tetapi terpecah belah yang dahulunya dipengaruhi arus perang dingin antara USSR(UNI SOVIET) DAN AS,.Dan apa yang telah mereka dapat dari pertikaian itu semua.Result:Permusuhan,kebenc ian,merasa Sok dg sesama.Be youre thinking!?
naaaa..ini kan molekkk...indah dan damai...

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker
First Prev
of 5
Next Last

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Malaysia Discussions

Title Updated Last By Comments
Saya mendoakan Indonesia terus miskin. Amiin. 14 min XRudal 46
No telefon gay 0175322044 (Nov '10) 15 min teddy 3,829
DEBAT ISLAM VS KRISTEN. Fakta: ISLAM GAK AKAN M... (Jun '13) 15 min Jor_El 84,015
Mencari Anak ikan? Zaid di sini (Nov '10) 25 min naz 183
What song are you listening to right now? (Feb '11) 33 min ple_jin 10,364
FORUM LONTE/GIGOLO (Silakan Isi) (Jul '09) 40 min Diki 27,648
sabah dan serawak akan berpindah tangan ke pili... 41 min rakyat indonesia 5
GAY JAKARTA, ayo berhimpun disini (Oct '11) 1 hr Willy 2,521
ALUTSISTA RAHASIA buatan INDONESIA (Aug '12) 1 hr Usah Nak diLaden 62,870
Saya baby mila , cewek bispak (Apr '08) 8 hr sasha indri 13,202

Malaysia People Search

Addresses and phone numbers for FREE