Since: Sep 09

Malaysia

#780 Jul 10, 2010
(disambung)... 02/02

According to the Malay Annals, after the sack of Palembang, the descendants of Srivijaya ruling house took refuge to the island of Bintan. Although the empire have been destroyed and its capital sacked, Malay and Orang Laut population inhabiting the surrounding islands and Malay peninsular remained loyal to the Srivijayan royalties. In 1324, a Srivijayan prince, Sang Nila Utama removed himself from Bintan to Temasek where he defeated and killed the Ayuthaya-appointed local ruler, Temagi.

Sang Nila Utama later founded Singapura Lama: Old Lion Island. He maintained control over the island for 48 years and recognized as ruler by an envoy of the Chinese Emperor in 1366. He was officially styled Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana (meaning: "Lord Central King Batara of "Sri Tri Buana" 'Three world Realm'" signifying Lordship over Palembang, Bintan and Singapura).

Sang Nila Utama was succeeded by son Paduka Sri Pekerma Wira Diraja (1372–1386) who was succeeded in turn by grandson, Paduka Seri Rana Wira Kerma (1386–1399).

In 1401, his great grandson, Paduka Sri Maharaja Parameswara fled from Singapura after a Kertanegara retaliatory invasion[2].

This younger Parameswara fled north to found a new settlement. At Muar, Parameswara contemplated establishing his new kingdom at either Biawak Busuk or at Kota Buruk. Finding that the Muar location was not suitable, he continued northwards. Along the way, he reportedly visited Sening Ujong (former name of present day Sungai Ujong) before reaching a fishing village at the mouth of the Bertam River (former name of the Malacca River). This evolved over time to become the location of modern day Malacca Town. According to the Malay Annals, it was here that he witnessed a small white mouse deer outwitting a chihuahua while resting under an Indian gooseberry tree. He took this as a good omen and decided there to establish a kingdom called Malacca, building and improving facilities for the purpose of trade. More credible accounts argue the name "Malacca" was a local folk-adaptation of the Arabic word 'mulaqa' meaning 'meeting place': which the port of Malacca indeed was.

The Sultanate of Malacca ultimately succeeded the Srivijaya Empire to be the next most important Malay political entity of the archipelago"

"Parameswara (1344-1414) yang bergelar Iskandar Shah, merupakan keturunan raja Sriwijaya dari Palembang yang mendirikan Kesultanan Melaka"

"Menurut Sejarah Melayu, garis keturunan ayah Parameswara adalah dari Kerajaan Sriwijaya. Sang Nila Utama, penerus raja Sriwijaya[1], memiliki putra bernama Paduka Sri Pekerma Wira Diraja (1372 – 1386). Sri Pakerma kemudian memiliki putra bernama Paduka Seri Rana Wira Kerma (1386 – 1399). Parameswara adalah putra dari Seri Rana Wira Kerma"

“how are you?”

Since: Mar 08

Bandung, Indonesia

#781 Jul 10, 2010
wowowow.. makin banyak ditemua artifak2 bersejarah ribuan tahun di Kedah.

Indon makin stress nih. Sejarah akan ditulis ulang. hehehe
Teratak Kencana ver2

Malaysia

#782 Jul 10, 2010
Hiroki wrote:
wowowow.. makin banyak ditemua artifak2 bersejarah ribuan tahun di Kedah.
Indon makin stress nih. Sejarah akan ditulis ulang. hehehe
Ibarat Hubungan malaysia dan Indonesia ialah seperti bapa dan anak derhaka yang lupa daratan.
SEPENDAR MERAH PUTIH

Kluang, Malaysia

#783 Jul 10, 2010
bungamanis wrote:
(disambung)... 02/02
According to the Malay Annals, after the sack of Palembang, the descendants of Srivijaya ruling house took refuge to the island of Bintan. Although the empire have been destroyed and its capital sacked, Malay and Orang Laut population inhabiting the surrounding islands and Malay peninsular remained loyal to the Srivijayan royalties. In 1324, a Srivijayan prince, Sang Nila Utama removed himself from Bintan to Temasek where he defeated and killed the Ayuthaya-appointed local ruler, Temagi.
Sang Nila Utama later founded Singapura Lama: Old Lion Island. He maintained control over the island for 48 years and recognized as ruler by an envoy of the Chinese Emperor in 1366. He was officially styled Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana (meaning: "Lord Central King Batara of "Sri Tri Buana" 'Three world Realm'" signifying Lordship over Palembang, Bintan and Singapura).
Sang Nila Utama was succeeded by son Paduka Sri Pekerma Wira Diraja (1372–1386) who was succeeded in turn by grandson, Paduka Seri Rana Wira Kerma (1386–1399).
In 1401, his great grandson, Paduka Sri Maharaja Parameswara fled from Singapura after a Kertanegara retaliatory invasion[2].
This younger Parameswara fled north to found a new settlement. At Muar, Parameswara contemplated establishing his new kingdom at either Biawak Busuk or at Kota Buruk. Finding that the Muar location was not suitable, he continued northwards. Along the way, he reportedly visited Sening Ujong (former name of present day Sungai Ujong) before reaching a fishing village at the mouth of the Bertam River (former name of the Malacca River). This evolved over time to become the location of modern day Malacca Town. According to the Malay Annals, it was here that he witnessed a small white mouse deer outwitting a chihuahua while resting under an Indian gooseberry tree. He took this as a good omen and decided there to establish a kingdom called Malacca, building and improving facilities for the purpose of trade. More credible accounts argue the name "Malacca" was a local folk-adaptation of the Arabic word 'mulaqa' meaning 'meeting place': which the port of Malacca indeed was.
The Sultanate of Malacca ultimately succeeded the Srivijaya Empire to be the next most important Malay political entity of the archipelago"
"Parameswara (1344-1414) yang bergelar Iskandar Shah, merupakan keturunan raja Sriwijaya dari Palembang yang mendirikan Kesultanan Melaka"
"Menurut Sejarah Melayu, garis keturunan ayah Parameswara adalah dari Kerajaan Sriwijaya. Sang Nila Utama, penerus raja Sriwijaya[1], memiliki putra bernama Paduka Sri Pekerma Wira Diraja (1372 – 1386). Sri Pakerma kemudian memiliki putra bernama Paduka Seri Rana Wira Kerma (1386 – 1399). Parameswara adalah putra dari Seri Rana Wira Kerma"
very good explanation. i wouldn't know that.(but : chihuahua??)

it would be even better if you can add malacca connection with majapahit 2 kingdom as described by castellano

Since: Sep 09

Malaysia

#784 Jul 10, 2010
Hiroki wrote:
wowowow.. makin banyak ditemua artifak2 bersejarah ribuan tahun di Kedah.
Indon makin stress nih. Sejarah akan ditulis ulang. hehehe
indon memang stress pun, bukti :

1. kuat memaki, suka cuicuicuii..dan sebut coyy...pondan indon..!!

2. provoke dgn perkara yg sama di ulang2... maling budaya, curi keris, selak kain batik, negara hutan, kemerdekaan dikasi, jilat juba ratu,...itu je lar modal memaki diorang setiap hari... biar ajelah, depa kan stress... kakak2 dan abg2 toksah ambik pusinglah...biarkan jer budak2 tu.. tak luak apa2 pun...tak jejas kita
MahaMALAYA

Ipoh, Malaysia

#785 Jul 10, 2010
bungamanis wrote:
<quoted text>
<quoted text>
haa.... mari sini dengar aku lengkapkan. Baca satu persatu..
Parameswara adalah putera leluhur Srivijaya (Melayu)Kedukan Bukit,etc
Singhasari(Majapahit - Jawa) menakluk Srivijaya ketika Srivijaya semakin hilang pengaruhnya... Cubalah kamu Bezakan Singhasari(Majapahit) dan Srivijaya itu apa... aku yg bukan indon pun lebih tahu tentang sejarah tamadun kamu...
Kau tahu apa kesilapan kau semasa COPAS article ini ?

Secara tidak langsung engkau telah menyetujui/mengakui DOKTRIN JAWA bahawa MELAYU itu maksudnya PELARIAN..

Srivijaya tidak pernah ditakluk JAWA, sebaliknya serangan CHOLA yang telah mengakibatkan kerajaan ini semakin lemah..

Melayu tidak pernah dijajah JAWA.. JAWA hanya membual dan berangaan-angan untuk menakluk NUSANTARA..

Hakikatnya penaklukan yang dicanang selama ini oleh Jawa sebenarnya tidak lebih dari hubungan diplomatik dan perdagangan antara kerajaan Melayu di Tanah Melayu dan Sumatera dengan kerajaan Jawa..

Jawa hanya membual sahaja - Buktinya BAHASA JAWA tidak pernah diangkat sebagai Bahasa Nasional di NUSANTARA..

Itu sudah cukup untuk menggambarkan/membuktikan bahwa selama ini JAWA itu sebenarnya yang telah dikuasai oleh MELAYU..

:D
Anonymous

Mount Morris, MI

#786 Jul 10, 2010
Bangga banget Malaysia telah menemukan artefak ..
Xixixii,,,paling dibelakannya ada tulisan "MADE IN CHINA" .. Xixi
Putera Tanah Melayu

Puchong, Malaysia

#787 Jul 10, 2010
KUALA LUMPUR (July 5, 2010): The Bujang Valley in Kedah, where the oldest recorded man-made buildings in South-East Asia have been discovered, continues to be a source of amazement to historians and achaelogists.

Some of the world’s top historians converged at the archaeological site over the weekend to survey excavation works for the 2,000-year old civilisation which has been hailed in the last few decades as “the most important civilisational find in the region.”

The civilisation there is now known to have existed long before neighbouring empires like Sri Vijaya (700AD) and Majapahit (1200AD).

theSun had reported on March 28 that Malaysian archaeologists had unearthed a 1,900-year-old monument, scientifically dated to 110 AD, built with detailed geometrical precision in Sungai Batu, Kedah.

The monument, which faces the Gunung Jerai mountain, the highest peak in northern Malaysia, is believed to be have been used for ritualistic purposes.

The monument was found surrounded by remnants of advanced iron smelting facilities equipped with furnaces as well as brick jetties built along a river bank.

Dr Stephen Oppenheimer of Oxford University’s school of anthropology described it as “the earliest monumental site” that showed an important role as an industrial and trading centre.

“This is one of the most important finds in South-east Asia for the last couple of decades,” he said.

India’s Gujarat State Archaeology Department director Yadubirsingh Rawat said there was now indisputable evidence that international trading activities had taken place here in that period.

“The settlers here had full knowledge of iron smelting and jetty construction. This means they must have been connected to other places in the world,” he said.

“The discovery shows that the Bujang valley contributed significantly to maritime trade in the region,” he added.

Also found with the monument were various pottery and a Buddhist tablet with Pallava-Sanskrit inscriptions likely to have been made in the 5th century AD.

The discovery, by the Centre for Global Archaeological Research (CGAR) of Universiti Sains Malaysia (USM), was made within a three sq km area where a total of 97 mounds have been found. Thus far only 10 have been excavated.

Dr R. Nagaswamy, former director of the Tamil Nadu Archaeology Department said the western coast of peninsular Malaysia was likely a central point in the sea route of international trade in that period.

“From this we not only gain a deeper understanding of the country, but also of world history,” he said.

He also noted that Kedah had attracted rulers from South India, such as the Chola kings, to send their armies there in the 11th century.

The experts are in Malaysia for a conference on the Bujang Valley.

CGAR had announced last week that it had recently uncovered a new site in Jeriang, Kedah, comprising seven ancient furnaces once used for smelting of iron.

New estimates now show that the Bujang Valley settlement covered an area of about 1,000 sq km, mostly around Gunung Jerai, and not just 400 sqkm as previously believed.

Dated 110 AD, the newly discovered Sungai Batu monument in the Bujang Valley is the oldest recorded man-made building in South-east Asia.
limah

Malaysia

#788 Jul 10, 2010
Kerajaan Srivijaya itu adalah kerajaan Melayu.

Since: Sep 09

Malaysia

#789 Jul 10, 2010
Sementara bertegang leher berhujah, ada baiknya kita kendurkan sedikit dgn sedutan2 filem melayu 2010
SEMUA RECOMMENDED : BEST
MANTRA (SERAM)

HAQ (AKSI)
http://www.youtube.com/watch...
MAGIKA (DONGENG - fairy tales)
http://www.youtube.com/watch...
MERONG MAHAWANGSA (EPIK)
http://www.youtube.com/watch...
santai...8498
arini umuril antik

Bogor, Indonesia

#790 Jul 10, 2010
PUTERAJA
Kuala Lumpur, Malaysia

parameswaralah bodoh!! parameswara adalah putera raja kerajaan melayu- srivijaya d palembang sumatera.parameswara melarikan diri ke semenanjung untuk mendirikan kerajaan baru d melaka setelah kerajaannya tumbang dan d tawan oleh majapahit kerana parameswara tidak mahu tunduk pada jawa-majapahit .

=== hihihixixixi..!!cuicuicuiii..! maaf banget om yah..! dideskripsi om kayaknya ada kejanggalan deh om..!

- om mengatakan..! bahwa parameswara melarikan diri..! setelah kerajaan tumbang ia ditawan..! karena ia tak mau tunduk,.....( apakah mungkin ia mendirikan kerajaan di melaka..?? sedangkan ia di tawan..!!)
jadi menurut uril.. tulisan om ini hanya DUSTA BELAKA.........!

====== WAAHHH...! om ..ternyata om lah yang bodoh..dah gitu PENDUSTA LAGI ..!!!!!!!!hihihi..xixixi..berh ambuslah om dan benamkan muka bodoh om ke jamban..! hihihi....

PUTERAJA
Kuala Lumpur, Malaysia

pokoknya sumatera mau merdeka ...ngak mahu akur/tunduk lagi pada jawa lahabau!!

=== hihihixixixi..!!cuicuicuiii..! om..!! ini bukan masalah merdeka..! tapi masalah si om sebagai """pendusta """ mana cakap sanggahan om..! ayo om ..! jangan lari dari akibat mulut ember om itu..! hihixixixi..!! cuicuicuiii

=== masalah merdeka gampang om..!! hihihixuxixixi...cuicuicuiii.. ! nanti setelah om bisa mempertanggung jawabkan cakap om baru uril beri kemerdekaan..!! hihihixixixi..!! cuicuicuiiii...om. bloon lol.!hihihi..!

Since: Jul 10

Malaysia

#791 Jul 11, 2010
indon mula menunjukan kekalahan... wakakak!
arini umuril antik

Bogor, Indonesia

#792 Jul 11, 2010
MahaMALAYA
Kuala Lumpur, Malaysia

bungamanis wrote:
<quoted text>
<quoted text>
haa.... mari sini dengar aku lengkapkan. Baca satu persatu..
Parameswara adalah putera leluhur Srivijaya (Melayu)Kedukan Bukit,etc
Singhasari(Majapahit - Jawa) menakluk Srivijaya ketika Srivijaya semakin hilang pengaruhnya... Cubalah kamu Bezakan Singhasari(Majapahit) dan Srivijaya itu apa... aku yg bukan indon pun lebih tahu tentang sejarah tamadun kamu...

""Kau tahu apa kesilapan kau semasa COPAS article ini ? ""

Secara tidak langsung engkau telah menyetujui/mengakui DOKTRIN JAWA bahawa MELAYU itu maksudnya PELARIAN..

Srivijaya tidak pernah ditakluk JAWA, sebaliknya serangan CHOLA yang telah mengakibatkan kerajaan ini semakin lemah..

Melayu tidak pernah dijajah JAWA.. JAWA hanya membual dan berangaan-angan untuk menakluk NUSANTARA..

Hakikatnya penaklukan yang dicanang selama ini oleh Jawa sebenarnya tidak lebih dari hubungan diplomatik dan perdagangan antara kerajaan Melayu di Tanah Melayu dan Sumatera dengan kerajaan Jawa..

Jawa hanya membual sahaja - Buktinya BAHASA JAWA tidak pernah diangkat sebagai Bahasa Nasional di NUSANTARA..

Itu sudah cukup untuk menggambarkan/membuktikan bahwa selama ini JAWA itu sebenarnya yang telah dikuasai oleh MELAYU..

bungamanis

indon memang stress pun, bukti :
1. kuat memaki, suka cuicuicuii..dan sebut coyy...pondan indon..!!
2. provoke dgn perkara yg sama di ulang2... maling budaya, curi keris, selak kain batik, negara hutan, kemerdekaan dikasi, jilat juba ratu,...itu je lar modal memaki diorang setiap hari... biar ajelah, depa kan stress... kakak2 dan abg2 toksah ambik pusinglah...biarkan jer budak2 tu.. tak luak apa2 pun...tak jejas kita

== hihihixixixi...! cuicuicuiii..! ka bunga ..! jangan bikin uril kecewa..sama kaka..! disini uril mencoba menghormati kaka .! karena uril pun sekaum dengan kaka ( wanita/lelaki)

== yang namanya lebih tau ..! berarti tau pasti..! tidak tau2an (dulu dan sekarang sama bila di ucap di mulut..ka bunga..!) dengan adanya post coment dari om MM uril jadi ragu dengan kata2 kaka..! kalau kaka lebih tau dari orang indonesia sendiri..!( kaka berniat mengejek../ meng olok2..?) maaf ka jangan jadi sombong dan takabur...! dengan merasa lebih tau..! dan lagi ka..! mana mungkin kaka tau seluk beluk sejarah negara orang..?? kalau kaka sendiri bukan pribumi negara itu..! boleh lah dari sukanya kaka membaca..! tapi buku yang menjadi sumber bacaan itu bagaimana relevan kebenaran nya..! kalau uril lihat sumber yang kaka baca berbahasa inggris..! yah sudah pastilah berlainan dengan obyek sebenar..! karena inggris membuat garis sejarah untuk kepentingan nya dalam menjalankan politik upaya menjajah..!

bersambung
arini umuril antik

Bogor, Indonesia

#793 Jul 11, 2010
maaf ka uril sendiri mempunyai sumber yang kuat ( buku sejarah jawa dipa dari 6201 tahun yang lalu..! dan merupakan simpanan keluarga turun temurun yang terjaga dengan baik..! dan di bacakan pada saat2 tertentu..! jadi sumber buku dari tamu penjajah (inggris) dengan kepentingan politiknya ..!soheh mana dibanding yang akan direbut dan di rampok wilayah dan kekayaannya..(yang terjajah)...???

indon memang stress pun, bukti :
1. kuat memaki, suka cuicuicuii..dan sebut coyy...pondan indon..!!
2. provoke dgn perkara yg sama di ulang2... maling budaya, curi keris, selak kain batik, negara hutan, kemerdekaan dikasi, jilat juba ratu,...itu je lar modal memaki diorang setiap hari... biar ajelah, depa kan stress... kakak2 dan abg2 toksah ambik pusinglah...biarkan jer budak2 tu.. tak luak apa2 pun...tak jejas kita

=== ka bunga..! ka bunga mau jadi orang bijak tak...??
kenapa ka bunga hanya mengatakan INDO seperti yang ka bunga katakan di atas ..! point1,2..? uryil mau tanya..! apakah former(malaysie tak pernah memaki..?) uril boleh buktikan skrip nya ka..!

nah ka rehat dulu lah nanti di lanjut..! terserah kaka mau dengan damai ( hormat menghormati..!seperti yang sudah uril coba terhadap ka bunga..!) atau seperti biasa NO PEACE...! terserah kaka..! sebutlah INDO jangan yang lain ..! dan tak usah ditanya mengapa..! oke ka bunga sampai nanti ..! di ruang sejuk ..! atau di medan tempur forum..! hihihixixxixi..!!cuicuicuicuii iiiiiii..!!! salam lekom.!!!!!
Lanyak loe

Malaysia

#795 Jul 11, 2010
MahaMALAYA wrote:
<quoted text>
Kau tahu apa kesilapan kau semasa COPAS article ini ?
Secara tidak langsung engkau telah menyetujui/mengakui DOKTRIN JAWA bahawa MELAYU itu maksudnya PELARIAN..
Srivijaya tidak pernah ditakluk JAWA, sebaliknya serangan CHOLA yang telah mengakibatkan kerajaan ini semakin lemah..
Melayu tidak pernah dijajah JAWA.. JAWA hanya membual dan berangaan-angan untuk menakluk NUSANTARA..
Hakikatnya penaklukan yang dicanang selama ini oleh Jawa sebenarnya tidak lebih dari hubungan diplomatik dan perdagangan antara kerajaan Melayu di Tanah Melayu dan Sumatera dengan kerajaan Jawa..
Jawa hanya membual sahaja - Buktinya BAHASA JAWA tidak pernah diangkat sebagai Bahasa Nasional di NUSANTARA..
Itu sudah cukup untuk menggambarkan/membuktikan bahwa selama ini JAWA itu sebenarnya yang telah dikuasai oleh MELAYU..
:D
Benar kempen mengada-adakan legenda Majapahit secara tokok tambah dari yg kecil diperbesarkan yg tiada diadakan adalah agenda Penguasa Indonesia untuk menjajah Suku lain dgn doktrin Jawa mendominasikan suku lain supaya minda rakyat Indonesia mudah menerima pengusaan Jawa keatas suku yg lain serta menanamkan ideologi nasionalisma sekularisma sempit yg berslogan lokal spt Pancasila,Binelka..dsbnya ...semuanya adalah penjajahan baru selepas Kolonial pergi.....maka faham kebangsaan sempit ini menutup minda indon dari melihat perspektif nusantara melayu dalam skop sebenar berlatar belakangkan sejarah,agama dan adat budaya nusantara ini yg bukan milik mutlak indonesia sahaja,atau malaysia sahaja,atau brunei shj atau mindanao shj tapi milik "Dunia Melayu Nusantara ini".Maka persamaan budaya bukan bermakna berlaku kecurian spt yg didakwa oleh setengah forumer yg BUTA SEJARAH...tapi memang telah sedia ada di Nusantara ini sebagai adat budaya yg telah diamalkan berasal dari latar belakang sejarah bangsa Melayu Nusantara itu sendiri.....Melayu Nusantara bermaksud tergolong dalamnya Melayu,Aceh,Bugis,Jawa,Minang, Patani,Kedah,
Bajau,Kelantan,Banjar dan sebagainya......kerana Dunia mengenali semua suku ini sebagai MELAYU atau MALAYS di Malays Archipelago.
Melanau,Moro,Sunda,
Lanyak loe

Malaysia

#796 Jul 11, 2010
Pembetulan paragraf

Melayu Nusantara bermaksud tergolong dalamnya Melayu,Aceh,Bugis,Jawa,Minang, Patani,Kedah,
Bajau,Kelantan,Melanau,Moro,Su nda, Banjar dan sebagainya......kerana Dunia mengenali semua suku ini sebagai MELAYU atau MALAYS di Malays Archipelago.
Lanyak loe

Malaysia

#797 Jul 11, 2010
Hal tersebut ternyata bila baru-baru ini....ketika Football World Cup ...warga indon yg pergi ke Afrika Selatan mereka di tegur sebagai Malaysian=Melayu.....mereka tak kenal indon...jawa ka? bugis ka? minang ka? patani ka?...mereka panggil melayu saja sebab Malaysian itu = Malays.....mewakili Penduduk Nusantara ini= Dunia Melayu=Malays Archipelago....kesian Indon jgn nangis lah!

Since: Sep 09

Malaysia

#798 Jul 11, 2010
'dudung' si forumer indon dah hilangkan diri.... aku masih menuntut 300 tahun pjuangan Indonesia yg dia tidak dijelaskan...

sekarang timbul pula uril...

maka aku nak tanya kamu, boleh tak kamu ceritakan 300 tahun perjuangan2 bangsa Indonesia menentang penjajahan belanda.. bisa atau ga bisa?

uril, siapa yg memaki itu tak penting utk dibuktikan skripnya, yg penting aku adalah aku, dan kamu perlu menjadi diri kamu yg sebenar... tak perlu jika melihat anjing menyalak, kau pun mau turut serta...

...refresh semula apa matlamat kamu memasuki topix,,..ingin menyampaikan, atau sekadar komentar2 ringan, mengikut perilaku rakan2, ingin mendapat info, berkongsi info atau ingin menyerang di siber dgn memaki etc.

muhasabah dirimu
Lanyak loe

Kuala Lumpur, Malaysia

#799 Jul 11, 2010
Lanyak loe wrote:
Hal tersebut ternyata bila baru-baru ini....ketika Football World Cup ...warga indon yg pergi ke Afrika Selatan mereka di tegur sebagai Malaysian=Melayu.....mereka tak kenal indon...jawa ka? bugis ka? minang ka? patani ka?...mereka panggil melayu saja sebab Malaysian itu = Malays.....mewakili Penduduk Nusantara ini= Dunia Melayu=Malays Archipelago....kesian Indon jgn nangis lah!
Di Africa Selatan juga ada kawasan elit yg diduduki oleh Malays Cape Town apa maknanya????? Orang Melayu disana kaya,berprestij mereka adalah golongan dihormati kerana kedudukan ekonomi dan keilmuan mereka......mereka menyebut diri mereka sebagai Malays meski pun mereka terdiri dari Melayu,Bugis,Jawa .....tapi mereka bangga dgn Malays.sebab dunia sangat kenal siapa itu Melayu siapa itu Bangsa Nusantara Melayu itu samada mereka itu Aceh ka? Patani ka? Minang ka?Bugis ka? semuanya tergolong dalam Malays atau Melayu.....ini bukan cerita dibuat-buat tapi adalah KISAH BENAR!
NUR INA

Kuala Lumpur, Malaysia

#801 Jul 11, 2010
forumer indon2 nie sume kaye2 bkn nk bantu org miskin

bodoh ..

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Malaysia Discussions

Title Updated Last By Comments
++ info abg bispak bisyar bekasi ++ (Jan '11) 5 min ojos 1,178
Timnas malaysia U19 pulang KAMPUNG , malon pura... (Sep '13) 11 min malon dongo 3,377
Bahrain has always been economic, business hub,... 14 min malonmaling 139
DEBAT ISLAM VS KRISTEN. Fakta: ISLAM GAK AKAN M... (Jun '13) 18 min anak kecil 76,442
Di SAUDI ARABIA, PELACUR INDONESIA & MALAYSIA L... (Mar '13) 55 min abdulindo 36
Belajar Bahasa Sunda Yuu... (KAMUS SUNDA - MELAYU) (Nov '13) 56 min azman 2
INDO termakmur di SEA setelah S'pore (Apr '13) 1 hr HanZ--IP NANTONG 21
ALUTSISTA RAHASIA buatan INDONESIA (Aug '12) 1 hr anak baru 62,812
Negara Terbaik Untuk Berbisnis: Malaysia Masuk ... (Oct '13) 2 hr Kampong boy 2,310
Saya baby mila , cewek bispak (Apr '08) 11 hr dimas 13,109
•••

Malaysia People Search

Addresses and phone numbers for FREE

•••