kata-kata hikmah.... ayat-ayat berguna...

Posted in the Brunei Forum

Comments (Page 26)

Showing posts 501 - 520 of641
|
Go to last page| Jump to page:

“*Dare To Fail*”

Since: Aug 09

*Land Below The Wind*

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#517
Sep 1, 2010
 

Judged:

1

Many a people ask a question why Muslim women cover up themselves in Hijab/Veil...

and here comes the fantabulous answer that helps us understand the importance of Hijab (Purdah - BURKHA- VEIL)

Here comes the simplest way of demonstrating the importance of it...

Could it be anyway better than this?

Read the below exemplary article..!

Boxer Muhammad Ali's advice to his daughters

The following incident took place when Muhammad Ali's (KELAY) daughters arrived at his home wearing clothes that were not modest. Here is the story as told by one of his daughters:

When we finally arrived, the chauffeur escorted my younger sister, Laila, and me up to my father's suite. As usual, he was hiding behind the door waiting to scare us. We exchanged many hugs and kisses as we could possibly give in one day.

My father took a good look at us. Then he sat me down on his lap and said something that I will never forget. He looked me straight in the eyes and said, "Hana, everything that God made valuable in the world is covered and hard to get to. Where do you find diamonds? Deep down in the ground, covered and protected. Where do you find pearls? Deep down at the bottom of the ocean, covered up and protected in a beautiful shell. Where do you find gold? Way down in the mine, covered over with layers and layers of rock.
You've got to work hard to get to them."

He looked at me with serious eyes. "Your body is sacred. You're far more precious than diamonds and pearls, and you should be covered too."

Source: Taken from the book: More Than A Hero: Muhammad Ali's Life Lessons Through His Daughter's Eyes.

Salam Ukhuwah..~
khi-tenk

Bogor, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#519
Sep 8, 2010
 

Judged:

1

1

dunia ini hanya lah panggung sandiwara........
mr bahox

Samarinda, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#520
Sep 17, 2010
 
orang2 bodoh selalau menganggap dirinya benar, dan orang2 benar selalau menganggap dirinya Tuhan
mencari ketenangan

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#521
Sep 22, 2010
 

Judged:

1

Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt... Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya.....Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya...

(sumber : dr kta2 nsihat..(tak ingt blog per..huhu))
akira isaraki

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#522
Sep 23, 2010
 
carilah sepenuh kasih sayang agar bahagia kan datang
hanis

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#523
Sep 23, 2010
 
mestinya kau sabar atas sesuatu yg hilang
Tidak perlulah engkau bersedih
Jika dunia menawarkan kemerlapannya
Maka sabar terhadapnya alamat kebaikan dan warak
Patahkan nafsumu selalu
Kan kau dapatkan apa yang kau inginkan.

Sabar itu kunci cita2
Selalu menolong tidak hentinya
Sabarlah meski panjang beberapa malam
Barangkali kedukaan akan bertukar
Pada kesukaan....
esyaPINKY

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#524
Oct 1, 2010
 
umm.na caryy kate cinte yg agk sediyy laa.hukhuk );
sont

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#526
Oct 6, 2010
 
tiada air mata yg boleh menenangkan jiwa kita melainkan air mata taubat..huuhu

Since: Oct 10

Singapore, Singapore

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#527
Oct 6, 2010
 
sont wrote:
tiada air mata yg boleh menenangkan jiwa kita melainkan air mata taubat..huuhu
huhuhuhuhu
Jaisyullah

Bangkok, Thailand

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#528
Oct 19, 2010
 

Judged:

1

kebanggaan dengan sjarah
ber angan-angan dihari depan
takut mati dengan berdarah
akan kamu sakit di masa sekarang
Umar Al Khattab

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#529
Oct 27, 2010
 
Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar.

“*Dare To Fail*”

Since: Aug 09

*Land Below The Wind*

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#530
Oct 29, 2010
 

Judged:

1

Imam Syafie: "Makin bertambah ilmuku, makin terasa kebodohanku". Sememangnya luas ilmu Allah sehingga tiada batasannya...^^

“*Dare To Fail*”

Since: Aug 09

*Land Below The Wind*

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#531
Oct 29, 2010
 

Judged:

1

1

1

: MELIHAT MASALAH DARI KACAMATA "S"

Seorang guru memegang segelas air dan bertanya kepada anak muridnya.“Berapa beratkah air ni?”

“10 ml!”“15ml!”,“50ml!”“100ml!” Murid-murid menjawab.

Bagus! tetapi saya sendiri tidak pasti berapa berat air ni kerana saya tidak menimbangnya. Ok bagaimana kalau saya memegang gelas ini selama seminit?

“Tiada apa-apa!” Murid menjawab

Kalau saya memegang selama setengah jam?

“Tangan lenguh!” Murid menjawab,

Ok adakah berat gelas ini berubah, bertambah berat misalnya?

“Tidak!” murid menjawab.

Ok bagaimana pula kalau saya memegang setengah hari?

“Tangan cikgu boleh kebas dan kena hantar ke hospital kerana lumpuh”, salah seorang murid menjawab diikuti dengan gelak ketawa satu kelas.

Guru tersenyum,“Bagus! Hmm bagaimana pula kalau saya pegang cawan ni satu hari? dua hari? seminggu? setahun?”

Murid-murid mula pening, gilo ker apo?

Ok kalau macam tu bagaimana nak mengelakkan saya dimasukkan ke hospital?

“Lepaskan sahaja gelas itu!”

Ya , itulah jawapan yang saya cari. Begitulah ibarat dengan masalah yang kita hadapi. Kita masih bertahan jika kita menanggung beban satu masalah itu dalam masa yang singkat tetapi kalau masalah itu dibawa ke satu masa yang lama, ia akan menjadi berat walau pun sebenarnya beratnya adalah sama.

Jadi setiap masalah yang kita hadapi tu janganlah dibawa, segala masalah hendaklah diselesaikan atau dilupakan selewat-lewatnya sebelum kita tidur supaya masalah itu tidak menghantui kita keesokan harinya. Jadi pada setiap pagi kita bangun otak kita jadi fresh dan bersedia menghadapi hari baru dengan lebih ceria dan penuh semangat.

Ini dapat mengelakkan stress dan kemurungan yang silap-silap boleh menyebabkan kita ke hospital sakit jiwa.

Ingat…“Lepaskan sahaja gelas itu!”

“Segala masalah di dalam hidup ini pun sama. Kita simpan dalam kepala kita sedikit, kita rasa OK. Fikir lama-lama, mula sakit kepala. Lama dan lama lagi kita terlalu fikirkan masalah itu, kita mula tertekan dan kita hilang fokus untuk buat perkara lain.”

“*Dare To Fail*”

Since: Aug 09

*Land Below The Wind*

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#532
Oct 29, 2010
 
Antara tanda-tanda orang yang stress, tertekan;

Physical (P): Mengabaikan tanggungjawab yang lain, kurang atau terlebih tidur, sakit, kurang atau terlebih makan dan lain-lain.

Intelectual (I): Masalah ingatan, lemah pada penilaian, pesimis, risau yang berlebihan dan lain-lain.

Emotional (E): Cepat marah, tidak dapat bertenang, kesedihan melampau dan lain-lain.

Simptom-simpton di atas, jika diperhatikan betul-betul boleh menyebabkan seseorang hilang hala tuju hidup.

Benar, memang penting untuk memikirkan segala ujian, kesusahan dan masalah dalam hidup tetapi yang lebih penting ialah untuk meletakkan keyakinan pada Allah SWT.

PAUSE.

Ini antara kepentingan Spiritual (S) dalam hidup manusia. Memandu hala tuju hidup.

Seseorang yang mempunyai S yang tinggi, tidak mudah tertekan. Semakin yakin mereka dengan Allah, semakin tenang mereka sewaktu diuji dengan pelbagai masalah dan kesusahan.

(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!(27) Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)!(28) Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia (29) Dan masuklah ke dalam SyurgaKu!(30)

(Surah al-Fajr : 27-30)

Segala yang berlaku, yang pastinya semuanya atas keizinan Allah. Jika kita diberi masalah dan ujian, jalan keluarnya sudah ada di tangan Allah. Samada kita yakin atau tidak kepada Allah, akan mengubah cara kita melihat masalah-masalah tersebut.

Tidak ada suatu perkara pun yang akan berlaku tanpa keizinanNya.

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

(Surah al-Baqarah : 255)

Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi r.a. akan hadith daripada Ibn Abbas, Abdullah ibn Abbas r.a. yang berkata :“Sesungguhnya aku berada di belakang Nabi SAW pada suatu hari dan Baginda lalu bersabda :
“Wahai pemuda sesungguhnya aku akan mengajarkan kamu beberapa kalimah (pesanan) iaitu :

Peliharalah Allah (pelihara hakNya) maka nescaya Allah akan memelihara kamu, peliharalah Allah (taati perintahNya dan jauhi laranganNya) maka nescaya engkau akan mendapati Dia akan membantu engkau, jika kamu hendak meminta sesuatu maka mintalah kepada Allah dan jika kamu hendak memohon perlindungan dari sesuatu maka mohonlah perlindungan dari Allah.

Ketahuilah jika umat seluruhnya berkumpul untuk memberi manfaat kepada engkau dengan sesuatu maka tidaklah mereka dapat memberi manfaat kepada engkau melainkan dengan apa yang telah Allah tetapkan kepada engkau dan jika seluruh umat berkumpul untuk memudharatkan engkau dengan sesuatu maka tidaklah memberi mudharat mereka itu melainkan dengan apa yang telah Allah tetapkan buat engkau.

Telah terangkat qalam-qalam dan telah kering dakwat (satu perumpamaan yakni telah selesai urusan penyampaian pesanan)”

(Hadith sahih riwayat Tirmidzi no. 2516)

Have faith! Lihat dan jalani kehidupan dunia dengan S!

Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

(Surah al-Fatihah : 6)
*: S merujuk kepada spiritual, keyakinan, iman atau aqidah.
azazil

Mount Morris, MI

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#533
Nov 8, 2010
 
Perbuatan dosa itu tidak menyalahi istiqamah dalam kehambaan,asalkan jangan terus menerus dan merupakan kegembiraan dalam melakukannya,tetapi bila semata mata kerana terlanjur, dengan tidak ada sifat gembira dalam melakukan perbuatan itu bahkan segera bertaubat daripadaNya. Sebab manusia tidak akan mungkin dapat mengelakan diri dari takdir yang telah tertulis baginya. Kerana itu terjadinya perbuatan dosa jangan sekali-kali menyebabkan putus asa dari tetapnya istiqamah dalam kehambaan kepada Allah.

“*Dare To Fail*”

Since: Aug 09

*Land Below The Wind*

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#534
Nov 8, 2010
 
Aurat wanita islam dengan wanita bukan islam

Soalan:

Sekadar manakah aurat wanita Islam semasa bergaul dengan wanita bukan Islam?

Jawapan:

Dengan merujuk kepada pendapat-pendapat fuqaha’ didapati ada dua pendapat di dalam perkara ini:

Pertama: harus bagi wanita bukan Islam melihat anggota wanita Islam yang terdedah pada ghalibnya waktu menjalankan pekerjaan. Yang dikehendaki dengan anggota yang terdedah di waktu menjalankan pekerjaan itu ialah kepala, tengkuk/leher, lengan dan hujung betis (berhampiran buku lali) dan haram baginya melihat anggota-anggota lain dari yang tersebut.

Kedua: Harus bagi wanita bukan Islam melihat aurat wanita Islam kecuali anggota di antara pusat dan lutut. Memandang kepada satu jenis sama seperti harusnya seseorang wanita Islam melihat anggota wanita Islam yang lain iaitu selain dari anggota di antara pusat dan lutut. Pendapat pertama adalah muktamad namun demikian melihat kepada keadaan pergaulan wanita yang berlainan agama begitu meluas di sekolah-sekolah, di pusat-pusat pengajian tinggi, di asrama-asrama, tempat bekerja awam dan swasta dan lain-lain.

Maka pendapat kedua itu ada kesesuaiannya dengan keadaan. Rujuk nas Hasyiyah Qalyubi ‘ala Minhaj at-Talibin juzuk 3 halaman 211.

***‘SAMPAIKANLAH WALAU SEPOTONG AYAT - Sabda Rasulullah SAW’

“JDM”

Since: Jan 09

~newbie~

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#535
Nov 9, 2010
 
hidup umpama roda
gongon

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#536
Nov 21, 2010
 

Judged:

1

ilmu itu pelita hidup..
kalu xder ilmu..ade pelita pun dah cukup

“*Dare To Fail*”

Since: Aug 09

*Land Below The Wind*

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#537
Nov 21, 2010
 
"Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya."
Suara parau

Ampang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#538
Nov 22, 2010
 

Judged:

1

fikir habis sebelum bercakap
jgn cakap baru fikir
banyak fikir lebih baik dari banyak cakap

banyak cakap banyak salah
banyak salah banyak dosa
banyak dosa masuk neraka

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Showing posts 501 - 520 of641
|
Go to last page| Jump to page:
Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

20 Users are viewing the Brunei Forum right now

Search the Brunei Forum:
Topic Updated Last By Comments
Video Nurse RIPAS d hamba abdikan olih sebuah k... 52 min Suparman 11
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 4 hr pantekdatangdariaku 127,746
Siapa sudah kenal dengan tuhan..??? (Feb '10) 10 hr macha al perumal 76,326
UN criticises Brunei over tough new... 11 hr Lancau 6
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 18 hr khai 533
siapa suka cium seluar dalam anak dara mengapa? (Dec '07) 21 hr gijon 3,681
KOJAK3 aDaLaH FoRuMeR PeMBeRaNi (Feb '12) Fri Kojak3 asli 489
•••
•••
•••
•••