dinar iraq- berita terkini

Posted in the Brunei Forum

Comments (Page 20)

Showing posts 381 - 400 of7,849
|
Go to last page| Jump to page:
the d

Jakarta, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#415
Jan 20, 2011
 
Suka IQD wrote:
RUMORS .... APA PENDAPAT ANDA???
US Embassy Treasury Office Info
January 20, 2011 08:41 pm
Subject: Re: I need some information please.
To:
My contacts at the US Embassy’s treasury office tell me this. I do not vouch for the veracity of this information and you are to use it at your own risk.
1. Iraq’s currency: It is in the plan of CBI to do the currency denomination, but the process is so complicated and it will not be done very soon, I will say at least another year. So, nothing changed yet.
2. The government is not completed yet, there are still some ministries without ministers and the CoR’s committees just formed recently and their chairmen, deputies, and reporters will take another month to elect.
3. The 2011 budget is submitted for the second time to the CoR for reading and approving. First reading was done last Sunday, and it is scheduled for the 2nd reading next week, but I think it will go back again to the CoM for many changes.
Sepertinya kita harus menunggu lengkapnya kabinet Maliki dan budget 2011 di setujui. Shabibi (Gubernur CBI) rumornya ingin segera melakukankan redonomination/RV secepatnya, tapi terkendala dengan 2 masalah ini. Khabar terakhir, budget dan jabatan menteri yang kosong paling cepat disetujui/diisi setelah libur mengenang 40 hari wafatnya Imam Husain (as)atau lebih dikenal dengan peringatan Arbain.

Ini beritanya :

Baghdad (news)/ report / Ali Naji .. Divided views of the number of members of the House of Representatives between the settlement of the remaining ministries and the federal budget.

He predicted that Congress “is to vote on the budget and the remaining ministries in a deal one, while others were ruled out this scenario, stressing that there is a difference between the blocks on the budget, and may continue for more than a month.”

A member of the Parliamentary Integrity Committee and MP for the National Alliance Faleh Sari:“We can not vote on the federal budget and the remaining ministerial portfolios in one basket.”

Said Sari said in a statement (of the Agency news) on Tuesday: that the House read the budget once, and that the second reading will see the objections of many variations on the details and items, and would need more than a month for a vote, either ministries vacant Vstzmy on according to the consensus of political will Compatibility them outside the parliament, and that it is not expected to vote on the federal budget for 2011, and the remaining ministries and one deal.

A parliamentary source, announced that the House of Representatives ended the first reading of the federal budget for 2011, and the process of approving the budget will be after completion of the holiday visit of forty.

The head of the House of Representatives Osama Najafi had announced in a press conference,“The Council received the budget after making amendments to it by the cabinet four days ago and he was serious by adopting in record time after discussion with the ministers concerned and see the final accounts.”

To confirm a member of the Reconciliation Commission and the parliamentary deputy for the Iraqi List, Qais helter-skelter,“The summer recess will see the leaders of political blocs negotiations to resolve differences on the budget and ministries.”

The helter-skelter in a statement (of the Agency news):“The ministries, the remaining will be ready after the visit of forty days for a vote in the House of Representatives, and the parliamentary recess will see negotiations, leaders of political blocs to resolve differences on the budget and ministries as well, and therefore will be voting on the paragraphs in a deal and one basket “.

Bersambung
the d

Jakarta, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#416
Jan 20, 2011
 
sambungan

The House of Representatives voted earlier on the 29 ministers, in addition to the Prime Minister and three of his deputies, by an absolute majority, and that after the vote on the government program.

In the same context, member of a coalition of state law and the Attorney-Mansur al-Tamimi “To discuss the federal budget for 2011, subject to consensus within the Parliamentary House of Representatives, either vacant ministries is confined in the selection of political blocs and Prime Minister Nuri al-Maliki.”

Timimi said (of the Agency news):“The budget has not been discussed until now, there is no relationship between the budget and the remaining ministries, because the first related to the House of Representatives, and the second the discussions between the political blocs, Maliki.”

He pointed out that “the Finance Committee made observations on the budget proposals in accordance with parliamentary, and will make adjustments to assignments, explaining that the budget is not, however, the political blocs, but subject to the decisions of the Vice-blocks.”

For its part, suggested a member of the National Coalition for the Free Block Balqees Cooley that “is approving the budget, the federal ministries and the security system according to one basket.”

Said Cooley (of the Agency news) said:“The intersections between the political blocs delayed approving the budget and resolve the issue of security ministries.” Adding that “the Kurdistan Alliance bloc refused to vote on the budget if it does not resolve the region’s share and the increase that had been agreed with Prime Minister Nuri al-Maliki.”

They mentioned that this problem accompanied the previous session and on the passage of four years, noting that “these differences will continue with the Kurdistan region to be a general census of population and knowledge of the merits of each province.”

, Describing the Liberal block these problems (b shameful thing because the federal budget mostly operational), and therefore will not be approved would damage the categories of Iraqi society.

For his part, member of the Committee for Culture, Media and parliamentary spokesman for the Kurdistan Alliance MP supporter of the good that the “provision of the remaining ministries and the budget deal and one occurred in the previous session, and did not hear about the idea of similar deal now.”

Al-Tayyib (of the Agency news):“The remaining ministries indisputable distributed between the blocs of political blocs, either the federal budget by the reservations and there are differences, and did not hear about the budget and the ministries to make one deal, like the previous cycle.”

The press statement of Kurdistan, said the points that keep the coalition, namely, that paragraph (b) of the first article of a coalition of Kurdistan conservatively them and dismisses them, and some other passages, in Article (23), 19 and 14 first and Article (13) Paragraph fifth where significant damage.

bersambung
the d

Jakarta, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#418
Jan 20, 2011
 
mohon maaf ada kesalahan copy paste

sebelum posting terakhir (#416) seharusnya sambungan artikelnya ini :

Said Cooley (of the Agency news) said:“The intersections between the political blocs delayed approving the budget and resolve the issue of security ministries.” Adding that “the Kurdistan Alliance bloc refused to vote on the budget if it does not resolve the region’s share and the increase that had been agreed with Prime Minister Nuri al-Maliki.”

They mentioned that this problem accompanied the previous session and on the passage of four years, noting that “these differences will continue with the Kurdistan region to be a general census of population and knowledge of the merits of each province.”

, Describing the Liberal block these problems (b shameful thing because the federal budget mostly operational), and therefore will not be approved would damage the categories of Iraqi society.

For his part, member of the Committee for Culture, Media and parliamentary spokesman for the Kurdistan Alliance MP supporter of the good that the “provision of the remaining ministries and the budget deal and one occurred in the previous session, and did not hear about the idea of similar deal now.”

Al-Tayyib (of the Agency news):“The remaining ministries indisputable distributed between the blocs of political blocs, either the federal budget by the reservations and there are differences, and did not hear about the budget and the ministries to make one deal, like the previous cycle.”

The press statement of Kurdistan, said the points that keep the coalition, namely, that paragraph (b) of the first article of a coalition of Kurdistan conservatively them and dismisses them, and some other passages, in Article (23), 19 and 14 first and Article (13) Paragraph fifth where significant damage.

Paragraph (b) of Article I: Calculation of income resulting from export of crude oil based on the average price of $(73) dollars per barrel, and the rate of export of (2.25 ..........
..........
dr K

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#419
Jan 20, 2011
 
lambat lg la tu nak RV..
buat keje n hidup mcm biasa..lalalaa
Suria pagi

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#420
Jan 20, 2011
 
Yang penting kita berdoa banyak-banyak semuga Allah permudahkan segala hal
mr x

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#421
Jan 20, 2011
 
Aku nk jual dinar iraq 25k sebanyak 300k = Rm 1500.00

garga berpatutan...

call 0193555208
papa tejo

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#422
Jan 20, 2011
 
salam, tahniah dan syabas kpd semua yg telah memberikan pandangan dan pendapat. keadaan inilah yang kita semua kehendaki...tiada mengeluarkan tulisan2 yg menyinggung perasaan..diharap semua forumer dpt memberikan buah fikiran yg bernas dan ilmiah. ramai yg tertunggu2 bilakah pm iraq @ gabenor bank iraq akan mengumumkan RV...satu situasi yg cukup menyeksakan hahaha...saya pon dh lama pegang cash note ni sejak 2005 lg,masih lg bsabar.bagi pendapat saya...ini hanya sekadar pendapat saya shj bukan diambil dr mana2 sumber & saya pun bukanlah pakar ekonomi...pengapungan iqd/rv mungkin akan memakan sedikit masa berdasarkan satu faktor yg utama iaitu keselamatan dlm negara iraq itu sendiri.kenapa saya berkata begitu? sebabnya klu kita lihat sumber utama ekonomi/pendapatan iraq ialah pengeluaran minyak. sekarang ini pun dh banyak syarikat2 minyak antarabangsa yg telah melabur dlm industri minyak di iraq tmasuklah syarikat minyak utama negara kita yang terchinta ini...petronas.dlm masa 2 3 hari ini kita lihat beberapa siri pengeboman tlh blaku di sekitar negara iraq. smpai tmpat interview nk ambik polis pon kena bom! oleh itu kita lihat krjaan iraq sedang dlm proses utk meningkatkan tahap keselamatan dan ketenteraman dgn membuat penambahan bilangan anggota polis.ini satu keadaan yg normal bg sesebuah negara memerlukan kestabilan politik dan keselamatan.mana mungkin pelabur2 akan invest di sesebuah negara yg x punya kestabilan politik dan keselamatan...iraq sekarang sedang menuju ke arah itu,just kita hanya boleh memanjatkan doa ke hadrat allah azzawajalla semoga nouri al-maliki & para2 ahli politik iraq dpt mengembalikan iraq ke zaman kegemilanganya...tq

Since: Jan 11

Location hidden

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#423
Jan 20, 2011
 
Suria pagi wrote:
Yang penting kita berdoa banyak-banyak semuga Allah permudahkan segala hal
amin....

Since: Jan 11

Asia/ Pacific Region

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#424
Jan 21, 2011
 
sunyi jek forum nih skang.. sume dah pakat beratur kat MC ke? hehe..
RVisComing

Ipoh, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#425
Jan 21, 2011
 
sabar smua RV dh xlama dh ni..aku yg simpan dinar slama 4thn pon leh sabar menunggu ni..hehe insyaallah mari kt sma2 berdoa smga urusan RV ni d permudahkan dan d percepatkan dgn izin allah..
dojifx

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#426
Jan 21, 2011
 
kudekz wrote:
sunyi jek forum nih skang.. sume dah pakat beratur kat MC ke? hehe..
bg tau kat mana tmpt MC yg agk lenggang sikit... he he, dah gatal tangan ni,,,
tanahair

Penang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#427
Jan 21, 2011
 
RVisComing wrote:
sabar smua RV dh xlama dh ni..aku yg simpan dinar slama 4thn pon leh sabar menunggu ni..hehe insyaallah mari kt sma2 berdoa smga urusan RV ni d permudahkan dan d percepatkan dgn izin allah..
Aq yg br bli 3bln pn dh xsabar tunggu rv. camne la korg yg da lama bli. Seksa tuh hanya Allah ja th camne rs. Tp skrg ni aq cool cket sbb sibuk psl keje. kalau tk mmg 2-3 kali shari aq jengah forum ni. "YA ALLAH LIMPAHKAN KAMI REZEKI DINAR NI, AGAR HATI KAMI KEMBALI TENANG & KHIDUPAN KAMI LEBIH SELESA ~amin"

~tanahair
alhamik

Ampang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#428
Jan 21, 2011
 
"Cash Note Only wrote:..tapi kan bro....taun lpas saya ade baca news yang delete 3 zero akan terjadi apbila kerajaan dah btol2 sempurna..... "

Memanglah tujuan asal CBI begitu. Tapi mereka tidak boleh buat sebarangan dalam masalah pembuangan 3zero ini kerana perlu mendapat persetujuan dari pihak IMF terselbih dulu. Mahukah IMF meluluskan?
Persoalannya di situ.....
Pakcik Dirham

Melaka, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#429
Jan 21, 2011
 
news terkini dr Jerman..

kita layan jerr...

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx...

....RV RV RV Bravo Wilkommme

Since: Jan 11

Asia/ Pacific Region

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#430
Jan 21, 2011
 
Pakcik Dirham wrote:
news terkini dr Jerman..
kita layan jerr...
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx...
....RV RV RV Bravo Wilkommme
harap2 la betul rumours kali ni.. penat dah tunggu ni.. huhu
alhamik

Ampang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#431
Jan 21, 2011
 

Judged:

1

1

1


Lelongan iqd yang masih dilakukan Iraq sekarang tidak boleh dijadikan barometer bahawa rv iqd masih jauh lagi. Ini kerana lelongan yang dilakukan adalah untuk menstabilkan nilai iqd di peringkat dalaman Negara Iraq. Dari segi ilmu ekonomi kestabilan matawang sesebuah Negara amat penting. Maka itu hampir semua Negara akan sentiasa berusaha menstabilkan matawang mereka sama ada untuk tujuan dalaman Negara maupun untuk peringkat global.
Bagaimanakah cara sesebuah menstabilkan matawang mereka? Bagi negara2 yang matawangnya sudah berada dalam forex market mereka akan pengaruhi forex market sama ada menjual atau membeli matawang mereka sendiri. Jika mereka mahu menaikkan nilai matawang mereka maka mereka akan membeli matawang mereka sendiri yang berada dalam forex market sehingga edaran matawang mereka jadi kurang. Langkah ini akan menaikkan nilai matawang mereka. Manakala bila mereka mahu merendahkan matawang mereka maka mereka akan menjual matawang mereka sendiri sehingga sirkulasi matawang mereka akan menjadi banyak dalam forex market. Dengan itu nilai matawang mereka akan jadi rendah dan kompetatif.
Dan dalam konteks Negara Iraq matawang IQD masih belum ada di forex market dan dalam masa yang sama Iraq perlu menstabilkan IQD sebagaimana Negara lain berusaha menstabilkan matawang masing2. Tapi oleh kerana IQD belum diakui dalam forex market maka satu cara lain yang boleh dlakukan Iraq ialah dengan melelong IQD sebagaimana yang kita saksikan sekarang ini. Dan melalui lelongan iqd ini menjadikan iqd sentiasa stabil khususnya di peringkat dalaman Iraq.
Maka itu kita lihat sejak beberapa lama nilai iqd hanya sekitar 1,170 dan ada kalanya jadi semakin turun menjadi 1,180 untuk setiap $1.00 usd. Bagi kita yang berada di luar Iraq dan mahu rv dilakukan secepat mungkin menganggap ini satu pertanda tidak baik dan negatif. Tapi bagi Iraq ianya merupakan satu hal yang baik dan positif khususnya di peringkat dalaman Iraq itu sendiri. Dalam kata lain Iraq memang sengaja mahu menjadikan nilai iqd sekarang ini stabil begitu walaupun saat rv sudah begitu hampir.
Mengapa saya katakan begitu? Kerana kestabilan iqd yang mahu diwujudkan Iraq bukanlah untuk tujuan global tapi ianya lebih ke arah kestabilan iqd di peringakt dalaman Iraq saja. Memang bagi Negara lain kestabilan matawang mereka di peringkat dalaman dan global sama2 penting. Tapi Iraq tidak begitu kerana ia sekarang ini masih dalam keadaan dilema iaitu dilema rv yang sedang kita tunggu sekarang ini. Maka itu dalam keadaan ia sedang mengalami dilema rv ini, apa yang penting bagi Iraq ialah kestabilan iqd di peringkat dalaman Iraq. Inilah yang perlu diurus dan diberi priority lebih dulu.
Mengapa dikatakan Iraq sedang mengalami dilemma rv? Apakah Iraq keberatan untuk melaksanakan rv? Bukan begitu maksudnya! Iraq memang perlukan rv dinarnya untuk pembangunan Negaranya dan pengiktirafan dunia antarabangsa. Tapi perlaksanaan rv dinarnya ini perlu diurus dengan berhati-hati dan teliti. Kalau tidak ianya akan menyebabkan Iraq akan tertimpa bencana ekonomi. Dan kerana tidak mahu ditimpa bencana ekonomi inilah maka Iraq sentiasa menjadikan dinarnya begitu rendah yang bagi kita tidak sepatutnya berlaku kalau benar rv sudah hampir mahu dilaksanakan.
Tahukah anda kalau Iraq tidak terus melelong iqdnya seperti yang dilakukannya sekarang? Akan terjadi peningkatan nilai iqd yang sekarang ini 1,170/80 kepada 1,000 dan ianya akan terus meningkat naik. Semakin hampir perlaksanaan rv maka semakin meningkat nilai iqd sedangkan rv yang sebenarnya masih belum dilaksanakan lagi kerana beberapa alasan teknikal.
Jika nilai iqd terus meningkat sebegitu rupa, sedangkan rv sebenarnya belum boleh dilaksanakan lagi maka apakah baik menurut anda? Memang bagi kita sebagai investor iqd yang berada di luar Iraq hal tersebut baik dan kita nantikan.Tapi bagi Iraq sendiri hal tersebut tidak baik dan memang cuba dielakkannya!
Mengapa tidak baik untuk Iraq? Cuba terka....

Since: Jan 11

Asia/ Pacific Region

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#432
Jan 21, 2011
 
alhamik wrote:
Lelongan iqd yang masih dilakukan Iraq sekarang tidak boleh dijadikan barometer bahawa rv iqd masih jauh lagi. Ini kerana lelongan yang dilakukan adalah untuk menstabilkan nilai iqd di peringkat dalaman Negara Iraq. Dari segi ilmu ekonomi kestabilan matawang sesebuah Negara amat penting. Maka itu hampir semua Negara akan sentiasa berusaha menstabilkan matawang mereka sama ada untuk tujuan dalaman Negara maupun untuk peringkat global.
Bagaimanakah cara sesebuah menstabilkan matawang mereka? Bagi negara2 yang matawangnya sudah berada dalam forex market mereka akan pengaruhi forex market sama ada menjual atau membeli matawang mereka sendiri. Jika mereka mahu menaikkan nilai matawang mereka maka mereka akan membeli matawang mereka sendiri yang berada dalam forex market sehingga edaran matawang mereka jadi kurang. Langkah ini akan menaikkan nilai matawang mereka. Manakala bila mereka mahu merendahkan matawang mereka maka mereka akan menjual matawang mereka sendiri sehingga sirkulasi matawang mereka akan menjadi banyak dalam forex market. Dengan itu nilai matawang mereka akan jadi rendah dan kompetatif.
Dan dalam konteks Negara Iraq matawang IQD masih belum ada di forex market dan dalam masa yang sama Iraq perlu menstabilkan IQD sebagaimana Negara lain berusaha menstabilkan matawang masing2. Tapi oleh kerana IQD belum diakui dalam forex market maka satu cara lain yang boleh dlakukan Iraq ialah dengan melelong IQD sebagaimana yang kita saksikan sekarang ini. Dan melalui lelongan iqd ini menjadikan iqd sentiasa stabil khususnya di peringkat dalaman Iraq.
Maka itu kita lihat sejak beberapa lama nilai iqd hanya sekitar 1,170 dan ada kalanya jadi semakin turun menjadi 1,180 untuk setiap $1.00 usd. Bagi kita yang berada di luar Iraq dan mahu rv dilakukan secepat mungkin menganggap ini satu pertanda tidak baik dan negatif. Mengapa saya katakan begitu? Kerana kestabilan iqd yang mahu diwujudkan Iraq bukanlah untuk tujuan global tapi ianya lebih ke arah kestabilan iqd di peringakt dalaman Iraq saja. Memang bagi Negara lain kestabilan matawang mereka di peringkat dalaman dan global sama2 penting. Tapi Iraq tidak begitu kerana ia sekarang ini masih dalam keadaan dilema iaitu dilema rv yang sedang kita tunggu sekarang ini. Maka itu dalam keadaan ia sedang mengalami dilema rv ini, apa yang penting bagi Iraq ialah kestabilan iqd di peringkat dalaman Iraq. Inilah yang perlu diurus dan diberi priority lebih dulu.
Mengapa dikatakan Iraq sedang mengalami dilemma rv? Apakah Iraq keberatan untuk melaksanakan rv? Bukan begitu maksudnya! Iraq memang perlukan rv dinarnya untuk pembangunan Negaranya dan pengiktirafan dunia antarabangsa. Tapi perlaksanaan rv dinarnya ini perlu diurus dengan berhati-hati dan teliti. Kalau tidak ianya akan menyebabkan Iraq akan tertimpa bencana ekonomi. Dan kerana tidak mahu ditimpa bencana ekonomi inilah maka Iraq sentiasa menjadikan dinarnya begitu rendah yang bagi kita tidak sepatutnya berlaku kalau benar rv sudah hampir mahu dilaksanakan.
Tahukah anda kalau Iraq tidak terus melelong iqdnya seperti yang dilakukannya sekarang? Akan terjadi peningkatan nilai iqd yang sekarang ini 1,170/80 kepada 1,000 dan ianya akan terus meningkat naik. Semakin hampir perlaksanaan rv maka semakin meningkat nilai iqd sedangkan rv yang sebenarnya masih belum dilaksanakan lagi kerana beberapa alasan teknikal.
Jika nilai iqd terus meningkat sebegitu rupa, sedangkan rv sebenarnya belum boleh dilaksanakan lagi maka apakah baik menurut anda? Memang bagi kita sebagai investor iqd yang berada di luar Iraq hal tersebut baik dan kita nantikan.Tapi bagi Iraq sendiri hal tersebut tidak baik dan memang cuba dielakkannya!
Mengapa tidak baik untuk Iraq? Cuba terka....
saya bukanlah pakar dlm hal2 ekonomi tapi sedikit sebanyak saya cuba memahaminya.. terima kaseh alhamik atas penjelasan anda. Dan kalau tak keberatan tinggalkan la no tepon kat sini.. terasa nak call jek nak kasik lagi paham.. hehe..

Since: Dec 10

Melaka

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#433
Jan 21, 2011
 
sy stuju dgn pendpt bro alhamik, terbaek!!

Since: Nov 10

Ipoh, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#434
Jan 21, 2011
 
apalah parlimen iraq buat masa ni...?baru jam 2 petang kat iraq..hurm...berita penuh pkl 10 mlm nt..

Since: Nov 10

Ipoh, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#435
Jan 21, 2011
 
forum mat saleh buat aku hangin tul la....

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Showing posts 381 - 400 of7,849
|
Go to last page| Jump to page:
Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

40 Users are viewing the Brunei Forum right now

Search the Brunei Forum:
Topic Updated Last By Comments
Video Nurse RIPAS d hamba abdikan olih sebuah k... 1 hr KOJAK3 2
PAKATAN RAKYAT tak layak mentadbir negara (Feb '10) 2 hr GuaTempurung telanKS 39,156
cari kenalan lelaki/perempuan (Jul '07) 10 hr din poi 18,948
KOJAK3 aDaLaH FoRuMeR PeMBeRaNi (Feb '12) 12 hr bro john cena 488
Siapa sudah kenal dengan tuhan..??? (Feb '10) 12 hr rabak 76,318
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 15 hr Jasman Jebon 127,734
INDONESIA IALAH ABANG KPD BRUNEI....malaysia si... (Jan '12) 16 hr Malon Tuyul Ajaib 133
•••
•••
•••
•••