Comments
1 - 20 of 1,538 Comments Last updated Aug 24, 2013
First Prev
of 77
Next Last
EVO 10

Malaysia

#1 Apr 10, 2011
Ada apa2 berita pasal Dinar Iraq boleh la kita share kat sini.. Thread lain rasa mcm dah x sesuai nak baca.. Kata2 yg menyakitkan & x lalu nak baca... Kata2 melambangkan peribadi! Go RV GO... Amin...

Since: Apr 11

Seremban, Malaysia

#2 Apr 11, 2011
EVO 10 wrote:
Ada apa2 berita pasal Dinar Iraq boleh la kita share kat sini.. Thread lain rasa mcm dah x sesuai nak baca.. Kata2 yg menyakitkan & x lalu nak baca... Kata2 melambangkan peribadi! Go RV GO... Amin...
saya bersetuju dengan pendapat anda...berfikirlah sebelum berforum...forum untuk semua...bukan untuk individu...kongsikan info...bukan mencaci dan mencarut.

Since: Apr 11

Malaysia

#4 Apr 13, 2011
orang baruuu wrote:
<quoted text>saya bersetuju dengan pendapat anda...berfikirlah sebelum berforum...forum untuk semua...bukan untuk individu...kongsikan info...bukan mencaci dan mencarut.
Tu la psl... Sy nak baca tread lama pun dah seram je ayatnya.. Tak psl2 tmbh dosa.. Nasihat org pun tak pakai!! Mak bapak yg xtau apa2 pun dimaki hamun! Kesian kat mak bapak diorg..
Kalau RV sementara mak bapak sy masih hidup ni sy nak hntr diorg pegi Umrah & Haji lagi... Aminnn..

Since: Jan 11

Location hidden

#6 Apr 13, 2011
Betul tu..kita x mau la ada yang guna bahasa yang x sepatutnya disini...PEMEGANG DINAR IRAQ SAHAJA disini!
pencinta damai

Seremban, Malaysia

#7 Apr 13, 2011
Prof fizz wrote:
Betul tu..kita x mau la ada yang guna bahasa yang x sepatutnya disini...PEMEGANG DINAR IRAQ SAHAJA disini!
berforum itu byk kebaikannya utk menambahkan info dan berkongsi pendapat...tetapi menjadi sebaliknya bila disalah-gunakan .
pencinta damai

Seremban, Malaysia

#8 Apr 13, 2011
ada info tak....bank negara akan kenakan10% income-tax pada iqd,bila dah rv nanti...masih tertanya2 rumors atau kenyataan???

Since: Feb 11

Malaysia

#9 Apr 14, 2011
pencinta damai wrote:
ada info tak....bank negara akan kenakan10% income-tax pada iqd,bila dah rv nanti...masih tertanya2 rumors atau kenyataan???
dpt mane berita ni bro?
pencinta damai

Ipoh, Malaysia

#11 Apr 14, 2011
kat http;//jutawan-dinariraq.blogs pot.com ...boleh tgk kat situ...isu buang 3 zero pun ada penjelasannya yg boleh diterima akal...logiknya.

Since: Apr 11

Malaysia

#12 Apr 14, 2011
pencinta damai wrote:
kat http;//jutawan-dinariraq.blogs pot.com ...boleh tgk kat situ...isu buang 3 zero pun ada penjelasannya yg boleh diterima akal...logiknya.
Bila dinar iraq apung xkan la kerajaan nak senyap jer! Dah tentu la mcm2 depa nak caj nnti.. Kalau berpatutan ok la sbb diorg pun nak komisyen jgak tapi kalau melampau2 kita pegi la spore ke, indon ke, siam ke, tak pun ke negara timur tgh terus sambil buat umrah...
Bab buang 3 kosong tu, boleh diterima akal jgak la explaination nya..

Since: Apr 11

Malaysia

#13 Apr 17, 2011
1 Dinar Bersamaan 1.1 USD?? Tunggu Berita Gembira Dari Parlimen Iraq dalam tempoh terdekat

Mungkin ramai yang masih belum faham, pengumuman Bank Negara Iraq semalam bahawa mereka akan menaikkan 3 sifar daripada Dinar Iraq. Ramai menyatakan bahawa Iraq akan mengugurkan 3 kosong dalam note mereka. Seperti yang jelaskan dalam entri sebelum ini, Iraq tiada niat untuk berbuat demikian. Bahkan mereka tak pernah sebut untuk lakukannya. Yang ada hanyalah untuk menaikkan 3 sifar dalam Dinar Iraq.



Apa maksud menaikkan tiga sifar dalam Dinar Iraq?? Maksudnya adalah sifar dalam dinar Iraq dinaikkan kepada tiga kenaikan. Contoh mudah, nilai 1 USD yang bersamaan dengan 1170 Dinar Iraq (IQD) ketika ini, dinaikkan ke 3 sifar, menjadi 1.117 Dinar Iraq. Maksudnya ialah 1 USD bersamaan dengan 1.1 IQD. Diulangi, 1.1 IQD. Secara automatik Dinar dah RV. Jika kita sebelum ini menyimpan 1 juta Dinar Iraq, bermakna kita akan mendapat 1.1 JUTA USD.(1 juta x 1.1). Kalau ditukarkan ke Malaysia, menjadi RM 3 JUTA (1.1 juta USD x 3.02176). Woow...jutawanlah kita semua.



Dan inilah yang disampaikan oleh Penasihat CBI semalam, Mohammad Salleh. Cadangan menaikkan 3 sifar sekarang ini telah diajukan kepada kabinet Iraq dan juga Parlimen. Cadangan ini diusulkan disebabkan oleh keyakinan Iraq bahawa mereka mampu untuk mengeluarkan minyak 6 hingga 12 juta tong sehari (Bayangkan 1 tong dlm 100 USD..12 juta tong sehari???). Bahkan ada laporan menyebut bahawa Iraq memiliki simpanan minyak lebih daripada 500 bilion, termasuk Gas dan Sulfur. Bayangkan...



Dan mungkin cadangan menaikkan 3 sifar ini akan mendapat kelulusan Parlimen Iraq. Kerana pada Februari lalu, Kementrian Kewangan Iraq menyatakan bahawa kenaikan 3 sifar dari mata wang Iraq akan membebaskan ekonomi Iraq daripada sedia ada dan meningkatkan nilai Dinar Iraq di Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). Bahkan IMF sendiri menyatakan pada akhir Ogos lalu bahawa mereka menyokong ekonomi Iraq termasuk dalam soal penswastaan &#8203;&#8203;bank dan meningkatkan tiga sifar dari mata wang Dinar Iraq untuk negara terbabit membangunkan ekonomi dan membayar hutang serta pampasan yang perlu dijelaskan oleh negara Iraq. Wah nampaknya sokongan Iraq dan IMF sendiri dalam usaha menaikkan 3 sifar ini.



Tujuannya menaikkan 3 sifar ini adalah untuk mengurangkan inflasi dan mengurangkan kos transaksi serta pembawaan wang tunai. Tapi tujuan utamanya adalah untuk menaikkan matawang Dinar Iraq itu sendiri (RV maknanya). Dan jika cadangan ini dilaksanakan, Iraq akan mendapat laba yang besar. Duit mereka di pasaran akan menjadi besar hingga boleh mencecah 27 trilion dinar Iraq. Sebab itulah ramai pakar ekonomi menyatakan bahawa Iraq boleh menjadi seperti China dan Brazil pada 20 tahun akan datang. Negara mereka akan duduk sebaris dengan negara kaya di rantau Arab seperti Kuwait, Bahrain, Qatar dan Arab Saudi tak lama lagi.



Inilah berita yang paling mendebarkan dan menyejukkan jiwa kita sejak 7 tahun lalu. Jika cadangan menaikkan 3 sifar ini diterima, secara jelas dan nyata...Dinar Iraq akan RV. Sujud syukur kita semuanya nanti. Sebab itulah dalam entri saya semalam, saya yakin yang Bank Negara Iraq akan lakukan selari dengan apa yang kerajaan Iraq minta. Sebab Bank Negara Iraq dan kerajaan tak boleh buat keputusan yang memandai-mandai, tanpa persetujuan Maliki itu sendiri. Jadi rumour kata Bank Negara Iraq nak buang 3 kosong, hanya cerita rekaan semata-mata. Yang ada adalah untuk menaikkan 3 sifar itu sendiri. Yang dalam bahasa ekonominya adalah untuk membolehkan Dinar itu RV sendiri dalam masa terdekat.
Di petik dari Dinar2U
V R V

Petaling Jaya, Malaysia

#14 Apr 17, 2011
salam,baru2 ni ada artikel yg tulis..rakyat iraq bg tempoh masa 100 hari pd maliki utk pulih ekonomi.sbb kalau maliki gagal,rakyat iraq nk buat mcm jd kat mesir..ada tak sahabat blh bantu,bermula bila 100 hari tu. syukran

Since: Apr 11

Malaysia

#15 Apr 17, 2011
V R V wrote:
salam,baru2 ni ada artikel yg tulis..rakyat iraq bg tempoh masa 100 hari pd maliki utk pulih ekonomi.sbb kalau maliki gagal,rakyat iraq nk buat mcm jd kat mesir..ada tak sahabat blh bantu,bermula bila 100 hari tu. syukran
Boleh share artikelnya tak?

Since: Jan 11

Cheras, Malaysia

#16 Apr 17, 2011
... salam sumer.. tumpang paking sini lak ek....
V R V

Petaling Jaya, Malaysia

#17 Apr 17, 2011
TUAN BLH TGK DLM BLOG..ADA ARTIKEL TU,MAAP LA BYK2.SY X RETI OMPUTIH

Since: Jan 11

Cheras, Malaysia

#18 Apr 17, 2011
...aku nak carik info x pandai, jadik tumpang tui je la ek..hehehehe
...harap2 x de kekacaun kat sini...

Since: Apr 11

Malaysia

#20 Apr 17, 2011
mbx125f wrote:
... salam sumer.. tumpang paking sini lak ek....
Hah! Jumpa pong hehehehehe...
IQD Holder

Kuala Lumpur, Malaysia

#21 Apr 17, 2011
bagus hang bukak thread baru, harap x de cacian dan makian dkt sini. kalau blh disini kita kumpulkan maklumat utk dinar ni dan kalau blh sertakan link sekali. Aku harap jugak tak de provokasi mcm kat sebelah.

Since: Apr 11

Johor Bahru, Malaysia

#22 Apr 17, 2011
pelbagai info berkaitan dinar dan rv ...rumors ada dimana2...tak dpt dipastikan kesahihan...berhati2lah jgn terpedaya...
bro

Bayan Lepas, Malaysia

#23 Apr 17, 2011
salam sumer....harap2 kt cni xde penyangak2 yg suka mencaci, memaki dan mencarut...

harap dapat lebih info berguna di forum ni...
penyimpan sabar

Kota Kinabalu, Malaysia

#25 Apr 17, 2011
kita sama2 berdoa akan rv terdekat ini,insyaalah

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

First Prev
of 77
Next Last

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
Datin-ii ' Janda-ii yang mencari anak ikan 2 hr joy 3
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 2 hr joy 744
don't pray for mh370 4 hr rudi 256
siapa suka cium seluar dalam anak dara mengapa? (Dec '07) 4 hr Arc 3,748
kebosanan !! mne wanita-ll yang sunyi-ll ?? 13 hr akir 1
berapa batang pelir pernah kamu isap? (Apr '12) 14 hr Ruday 232
iban menyamar sbg melayu brunei (Dec '08) 16 hr ibanpelacur 17
•••
Enter and win $5000
•••

Brunei People Search

Addresses and phone numbers for FREE

•••