Comments
21 - 40 of 1,184 Comments Last updated Dec 18, 2013
alwalid

Shah Alam, Malaysia

#26 May 11, 2008
Di bawah ini saya terjumpa dlm forum...bukan nak melemahkan para pertenak kanvas tapi info ini juga saya dapat tahu melalui seorang yang sudah berjaya dan mendapat berbagai sijil anugerah oleh gov.malah MARA pun pernah hanta pelatih kursus di tempatnya..Pengusaha ini tidak menggalakan/bantahnternakan keli cara kanvas.......
##########
Apa yang ingin saya tulis pada hari ini ialah mengenai Kaedah Menternak Keli Dalam Kanvas. Begitu ramai usahawan-usahawan melayu yang begitu minat untuk menternak ikan keli dalam kanvas. Hasrat ini amat membanggakan. Ini kerana akan bertambah usahawan-usahawan baru dikalangan orang melayu sekaligus membantu meningkatkan lagi ekonomi orang melayu.
Seperti yang saya tulis sebelum ini, hakikat yang perlu kita terima adakah keli kanvas mampu menembusi pasaran tempatan dan luar negara? Itulah persoalan yang bermain difikiran saya ketika ini. Penternak-penternak keli kanvas nampaknya terlalu taksub dengan perkembangan teknik tersebut.
Untuk makluman usahawan-usahawan, pasaran untuk keli kanvas adalah terlalu terhad dimana ianya hanya boleh dipasarkan melalui agensi-agensi yang dilantik oleh kerajaan. Contohnya syarikat yang memproses keli dalam tin. Sekiranya terlalu ramai usahawan yang menternak keli dalam kanvas, maka pada masa akan datang, akan terjadi lambakkan stok di pasaran. Keli kanvas tidak dapat masuk ke pasaran tempatan berikutan harga yang tinggi.
Untuk makluman penternak juga, harga keli kolam pada ketika ini ialah antara RM2.60 hingga RM3.20 sekilogram. Sedangkan untuk keli kanvas harga yang sepatutnya jauh lebih tinggi iaitu antara RM3.50 ke RM5.00 setiap kilogram. Harga pasaran tempatan pula ialah antara RM4.00 hingga RM6.00 sekilogram.
Sekiranya pengusaha keli kanvas masih berminat untuk mengusahakan teknik ini, saya menasihatkan agar dapat mengeluarkan dua produk yang berbeza iaitu satu untuk pasaran tempatan dan satu untuk pasaran khas. Dengan cara meminimumkan seboleh mungkin kos semasa, kita mampu mencapai matlamat untuk memenuhi kehendak pelanggan.
Justeru itu, saya menyeru semua penternak keli kanvas supaya berusaha kearah langkah yang lebih proaktif dan mencari formula makanan sendiri untuk mengurangkan kos supaya produk yang diusahakan mampu menembusi pasaran tempatan dan luar negara.
Share and Enjoy:
md nor

Malaysia

#27 May 12, 2008
Kami merupakan sebuah syarikat pengeluar benih ikan keli yang terbesar di Negeri Sembilan. Jumlah pengeluaran benih ikan keli sebanyak 10 juta ekor sebulan.

Harga

Bagi setiap ekor 1.5 inci - 2 inci - 4 sen
Bagi 2.1 inci - 3 inci - 8 sen

Harga boleh dirundingkan mengikut jumlah tempahan
Hanya benih dari induk yang berkualiti sahaja yang dikeluarkan dari pusat penentasan kami.

Kami juga akan memberi khidmat nasihat kepada setiap penternak ikan keli yang beruurusan dengan kami.

Untuk tempahan, sila hubungi

Md Nor - tel 013-3942964
Kuala Pilah
man kuantan

Kuala Lumpur, Malaysia

#28 May 26, 2008
askum...kawan2..ade x sesiapa2 yang ade contact makanan ikan keli secara borong...kalau boleh nak dapat harga yang murah sikit berbanding dgn harga pasaran...cl 0179896599
asz

Muar, Malaysia

#30 May 28, 2008
modal untk permulaan penternakkan ikan keli simen??
zek

Kulai, Malaysia

#31 May 28, 2008
14thquest wrote:
<quoted text>janganlah nak membohong x baik, kaum cina yang sudah lama menternak pun mengambil masa 50 hari bagi menternak keli matang itu pun kolam tanah bagi makan.....(haram). macam mana melayu nak maju kalau asyik di temberang
boleh la...gua bela keli da 10 thn...masuk ar benih ikan beso sikit...30 hari dh bleh jual
Zal

Johor Bahru, Malaysia

#32 May 29, 2008
ada siapa tahu kilang ikan keli tin di lembah klang
zek

Johor Bahru, Malaysia

#33 May 29, 2008
Zal wrote:
ada siapa tahu kilang ikan keli tin di lembah klang
cuba tengok kt kota bahru, ok beb kilang keli sardin..contac pej. perikanan kota bahru
Zal

Johor Bahru, Malaysia

#34 May 29, 2008
terima kasih zek. selamat berjaya
rusdi

Kuala Lumpur, Malaysia

#35 Jun 2, 2008
ada sesiapa jual benih ikan keli tak.aku tengah cari ni klu ada kekawan dapat jual murah- murah ke..
rusdi

Kuala Lumpur, Malaysia

#36 Jun 2, 2008
man kuantan- saudara ada jual anak benih ikan keli tak. saya baru - baru nak cuba dalam 3000 ekor ada tak.saya nak buat kat ktn. klu ada call saya 0193016196
reza

Shah Alam, Malaysia

#38 Jun 4, 2008
PROJEK PELABURAN
AKUAKULTUR TERNAKAN IKAN KELI
YDQT Management telah membuka tawaran kepada sesiapa yang berminat ingin melabur dalam projek akuakultur ternakan ikan keli kanvas. Pelaburan adalah sebanyak RM40,000 ke atas dan modal pelaburan boleh dirunding. Sekiranya sesiapa berminat untuk melabur kami akan membentangkan kertas kerja serta berbincang dalam segala aspek dan sekiranya bersetuju kami akan membuat parjanjian antara YDQT Management dengan pelabur dan bersama peguam yang dilantik sebagai saksi.
Perangkaan keuntungan :
Modal pelaburan RM 40,000
Keuntangan : RM 1200 sebulan + RM 10,000 setahun
Jumlah keuntungan setahun : RM 1200 x 12 bulan + RM 10,000
: RM 24,400
Modal pelaburan RM 50,000
Keuntangan : RM 1800 sebulan + RM 10,000 setahun
Jumlah keuntungan setahun : RM 1800 x 12 bulan + RM 10,000
: RM 31,600

ini projek longterm..

Sekiranya sesiapa berminat boleh menghubungi :
En. Reza : 017-4317672
AJK Pembangunan Ekonomi
Yayasan Darul Quran Temerloh
firdaus

Malaysia

#39 Jun 13, 2008
saya nak jual keli 6-8 ekor seKG. klu de yang berminat sila contact saya.0139985437/0176782975. base saya kat rawang

“biLa boLa Nak JaTuh Nih”

Since: Jan 08

I have no Idea

#40 Jun 13, 2008
IKAN KELI : "makanan kegemaran mamat kief tuh"
mimi

Melaka, Malaysia

#41 Jun 13, 2008
sapa nak beli ikan keli matang or anak?
harga boleh runding,ikut kilo.
0139055678-terengganu
oRG LAMA

Johor Bahru, Malaysia

#42 Jun 15, 2008
AKM. KWN ADE MENGELUARKAN BENIH KELI. SESAOPE BERMINAT BLEH CONTAC KWN DI JOZ AQUACULTURE 019-7141583. HARGE BLEH RUNDING. AREA JOHOR. KWN DH BUAT 10 TAHUN

Since: Oct 07

Petaling Jaya, Malaysia

#43 Jun 16, 2008
md nor wrote:
Kami merupakan sebuah syarikat pengeluar benih ikan keli yang terbesar di Negeri Sembilan. Jumlah pengeluaran benih ikan keli sebanyak 10 juta ekor sebulan.
Harga
Bagi setiap ekor 1.5 inci - 2 inci - 4 sen
Bagi 2.1 inci - 3 inci - 8 sen
Harga boleh dirundingkan mengikut jumlah tempahan
Hanya benih dari induk yang berkualiti sahaja yang dikeluarkan dari pusat penentasan kami.
Kami juga akan memberi khidmat nasihat kepada setiap penternak ikan keli yang beruurusan dengan kami.
Untuk tempahan, sila hubungi
Md Nor - tel 013-3942964
Kuala Pilah
saya nak order benih keli 2.ooo yang 8 sen .. boleh ke?
Mohd Anuar Hamed

Ampang, Malaysia

#44 Jun 16, 2008
rusdi wrote:
ada sesiapa jual benih ikan keli tak.aku tengah cari ni klu ada kekawan dapat jual murah- murah ke..
Sila hubungi saya 012 3275230 atau Mohd Azmi 019 2237735. Ladang kami di Kuang Selangor. Harga boleh runding tertakluk kepada kuantiti. Wasallam
Mohd Anuar Hamed

Ampang, Malaysia

#45 Jun 16, 2008
Sila hubungi saya 012 3275230 atau Mohd Azmi 019 2237735. Kami mengeluarkan benih puyu,patin,baung,tilapia,harua n dan keli. Ladang kami di Kuang Selangor. Harga boleh runding tertakluk kepada kuantiti. Wasallam
Nordin Ibrahim

Johor Bahru, Malaysia

#46 Jun 17, 2008
Asalamualaikum,

Saye baru nak menceburi bidang ini, di mana nak dapatkan benih ikan keli yang terdekat dengan teluk intan & boleh tak ikan keli ni mengunakan air paip tanpa dirawat.
amirul

Kuala Lumpur, Malaysia

#47 Jun 17, 2008
Saya pun sekarang ni sedang study pasal ikan keli dan beberapa jenis yang lain.. Saya ada tanah 6 ekar di Kg. Gajah. Cadangnya nk bukak dlm 2 kolam dulu.. Kawasan En. Nordin tu kat area mana?

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 6 min zack 738
ORANG BRUNEI BANGSA PALiNG PEMALAS!! (Aug '10) 5 hr - LokaJaya - 3,266
pesugihan ghoib tanpa tumbal 5 hr - LokaJaya - 5
Malaysia & Brunei adalah 2 negara kaya raya, In... 5 hr - LokaJaya - 4
Brunei larang bukan Islam tutur 19 perkataan 7 hr BIKSU BERKEPALA K... 1
loan kereta lulus walau blacklist (Apr '08) 15 hr pami mohammad 1,277
don't pray for mh370 23 hr Rudy 243
•••
Enter and win $5000
•••

Brunei People Search

Addresses and phone numbers for FREE

•••