Comments
71,701 - 71,720 of 76,361 Comments Last updated May 29, 2014
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74226
Nov 26, 2012
 
Merdeka wrote:
<quoted text>
Sempurna atau tidak adalah dari Dia juga.
jadi kenapa yg kamu mandai2 nak menipu dan omong kosong...
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74227
Nov 26, 2012
 
man semenyih wrote:
<quoted text>
Asmak Allah yg maha pemurah dan maha penyayang itu telah dizahirkan atau dinyakan pada makhlukNya.
Makhlok yg LUPA DIRI akan menyangka bahawa sifat pemurah dan penyayang itu adalah sidatnya sendiri.
Maka..lahirlah perasaan riak(syirik tersembunyi) kononnya dia lah seorg yg pemurah dan penyayang.
Didodoi dgn puji-pujian oleh rakan dan saudara-mara, maka lahirlah perasaan gembira dan syok sendiri.
Andaikata kepemurahannya itu tidak dikenang @ tidak dihargai, maka lahirlah pula beberapa penyakit hati yg lain.
Cara utk mengubati penyakit itu ialah..dgn mengembalikan sifat pemurah dan penyayang itu kpd yg Empunya.
Setelah sifat itu dikembalikan kpd yg Empunya, nescaya hatinya kembali tenang.
Org2 yg sentiasa INGAT Allah, hatinya menjadi tenang.
manusia tidak akan lupa diri dan syirik selagi dia ingat dan tahu dan mengaku bahawa segala2nya termasuk dirinya bergantung dan berhajat pada Allah S.W.T. yg sebenar. kita tidak perlu mengaku kita baik...tetapi perlu berbuat yg baik...walaupun org memuji kita...kita perlu tahu bahawa kita bergantung pada anugerah dan ikhsan sementara dari Allah...yg baik itu dari Allah...dan yg tidak baik dan salah itu dari diri kita sendiri...walaupun yg baik itu dari Allah...namun tidak semestinya dipanggil sifat Allah...tetapi adalah anugerah dan nikmat Allah...walaupun manusia itu bersifat baik...itu tidak bermaksud sifat Allah seperti sifat yg boleh ditunjukkan manusia itu...cukuplah dikatakan anugerah Allah...jgn berbicara dgn perkataan yg tidak kena pada tempatnya...gunakanlah perkataan yg lebih sesuai...walaupun rupa seseorang itu cantik...namun jgn mengatakan itu sifat Allah atau Allah sifat...itu adalah perkataan sumbang dan berunsurkan fitnah...ada perkataan yg lebih sesuai...kecantikan ,kekayaan, kepemurahan dari anugerah Allah...
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74228
Nov 26, 2012
 
Merdeka wrote:
<quoted text>
Tak pernah pulak aku dengar cerita ni.
Jika ikut cerita ni maka Kiamat dah berlaku.
Bilakah masa berlakunya kiamat tu??.
Tolong bagi penjelasannya tuan.
Al quran dan Hadis banyak menceritakan perkara yg belum berlaku yg akan berlaku....
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74229
Nov 26, 2012
 
Dan jika mereka terus-menerus mendustakanmu (wahai Muhammad), maka
katakanlah: "Bagiku amalku, dan bagi kamu pula amal kamu. Kamu tidak
bertanggungjawab akan apa yang aku kerjakan, dan aku juga tidak
bertanggungjawab akan apa yang kamu kerjakan".
( Yunus 10:41 )
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74230
Nov 26, 2012
 
Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak),
dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia
melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. Mereka akan berkenal-
kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah
mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan, dan yang tidak
mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia).
( Yunus 10:45 )
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74231
Nov 26, 2012
 
Katakanlah (kepada kaum yang mengada-adakan sesuatu hukum):
"Sudahkah kamu nampak baik-buruknya sesuatu yang diturunkan Allah untuk
manfaat kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya
haram, dan sebahagian lagi halal?" Katakanlah lagi (kepada mereka):
"Adakah Allah izinkan bagi kamu berbuat demikian, atau kamu hanya
mengada-adakan secara dusta terhadap Allah?".
( Yunus 10:59 )

Dan apakah sangkaan orang-orang yang mengada-adakan kata-kata dusta
terhadap Allah,(tidakkah mereka akan diazabkan) hari kiamat kelak?
Sebenarnya Allah jualah yang melimpahkan kurnia kepada manusia (meliputi
rezeki pemberianNya dan hukum-hukum Syarak yang diturunkanNya), tetapi
kebanyakan mereka tidak bersyukur.
( Yunus 10:60 )

Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) dalam menjalankan sesuatu
urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau sesuatu
ayat dari Al-Quran dan tidaklah kamu (wahai umat manusia) dalam
mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah Kami menjadi saksi
terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya. Dan tidak akan hilang lenyap
dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan
yang ada di bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan
tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis di dalam Kitab yang
terang nyata.
( Yunus 10:61 )
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74232
Nov 26, 2012
 
Di antara orang-orang Yahudi ada yang mengubah (atau menukar ganti)
Kalamullah , dari tempat dan maksudnya yang sebenar, dan
berkata (kepada Nabi Muhammad): "Kami dengar",(sedang mereka berkata
dalam hati): "Kami tidak akan menurut".(Mereka juga berkata): "Tolonglah
dengar, tuan tidak diperdengarkan sesuatu yang buruk", serta (mereka
mengatakan): "Raaeina"; (Tujuan kata-kata mereka yang tersebut) hanya
memutar belitkan perkataan mereka dan mencela agama Islam. Dan
kalaulah mereka berkata: "Kami dengar dan kami taat, dan dengarlah serta
berilah perhatian kepada kami", tentulah yang demikian itu lebih baik bagi
mereka dan lebih betul. Akan tetapi Allah melaknat mereka dengan sebab
kekufuran mereka. Oleh itu, mereka tidak beriman kecuali sedikit sahaja (di
antara mereka).
( An-Nisaa' 4:46 )
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74233
Nov 26, 2012
 
Jangan samakan sifat Maha Pemurah Allah dengan sifat pemurah manusia.. sifat pemurah manusia adalah anugerah dan kurniaan Allah ... manakala sifat maha pemurah Allah sgt luas yg tiada hadnya...jgn samakan maksud sifat kurniaan Allah dan sifat Allah...sifat Allah tidak sama seperti makhluk yg baharu...sifat Allah melebihi sifat makhluk ...
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74234
Nov 26, 2012
 
kenal dan lihatlah sifat Allah yg sgt maha luas...jgn terperangkap dlm sifat makhluk...jgn sampai kamu mengaggap Allah itu bergantung pada makhluk..padahal makhluklah yg bergantung segala2nya pada Allah...kenali Allah melalui nama dan sifatNya melalui kitabNya...bukan melalui teori dan khayalan buta kamu sendiri...
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74235
Nov 26, 2012
 
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Al-Fatihah

[1] Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[2] Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan
sekalian alam.
[3] Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[4] Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
[5] Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja
kami memohon pertolongan.
[6] Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7] Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-
orang yang sesat.
ombak5

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74236
Nov 26, 2012
 
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Al-Ikhlas

[1] Katakanlah :“(Tuhanku) Dialah Allah Yang Maha Esa;
[2]“Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang
hajat;
[3]“Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
[4]“Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”.
Samudra

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74237
Nov 26, 2012
 
ombak5 wrote:
<quoted text>
Al quran dan Hadis banyak menceritakan perkara yg belum berlaku yg akan berlaku....
cerita untuk para sapi2 je tu..Ahahahaha
Samudra

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74238
Nov 26, 2012
 
ombak5 wrote:
<quoted text>
itu hanya ajaran sesat khayalan syok sendiri kamu...nabipun masih beraku dan berkamu..kalau kamu tidak mengaku diri sebagai hamba dan Allah sebagai tuhan maka kafirlah kamu...org tak solat bolehlah tak bersikap keakuan...sebab dlm solat banyak perkataan bermaksud aku ,kami, kamu..aku ini hamba makhluk...Allah itu Tuhan...aku...aku....aku....ak u hamba....tak pernah baca doa iftitah dan tak pernah solatkah?...
kau tahu tak ape tu..
Makrifat
hakikat
tarikat
syariat
kalau ini tidak kau jawab brati memang tidak belum saatnya kau berada dijalan ini..Ahahahahaha
Milah

Seremban, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74239
Nov 26, 2012
 
milah takut ler ada yang beritahu 21 december 2012 ni dunia nak kiamat, betul ker? abg abg pakcik pakcik kat sini boleh tolong tanya kat tuhan tak? plsss milah perlukan jawapan ASAP ..........
Samudra

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74240
Nov 26, 2012
 
Milah wrote:
milah takut ler ada yang beritahu 21 december 2012 ni dunia nak kiamat, betul ker? abg abg pakcik pakcik kat sini boleh tolong tanya kat tuhan tak? plsss milah perlukan jawapan ASAP ..........
dah lama kiamat tu..Dari umur 7 tahun aku dah alami kiamat tu..Ahahahahaha
belantara

Ampang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74241
Nov 26, 2012
 
ombak5 wrote:
<quoted text>
itu hanya ajaran sesat khayalan syok sendiri kamu...nabipun masih beraku dan berkamu..kalau kamu tidak mengaku diri sebagai hamba dan Allah sebagai tuhan maka kafirlah kamu...org tak solat bolehlah tak bersikap keakuan...sebab dlm solat banyak perkataan bermaksud aku ,kami, kamu..aku ini hamba makhluk...Allah itu Tuhan...aku...aku....aku....ak u hamba....tak pernah baca doa iftitah dan tak pernah solatkah?...
Bagiku amalku, dan bagi kamu pula amal kamu. Kamu tidak
bertanggungjawab akan apa yang aku kerjakan, dan aku juga tidak
bertanggungjawab akan apa yang kamu kerjakan". so apa kamu peduli?
belantara

Shah Alam, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74242
Nov 26, 2012
 
Milah wrote:
milah takut ler ada yang beritahu 21 december 2012 ni dunia nak kiamat, betul ker? abg abg pakcik pakcik kat sini boleh tolong tanya kat tuhan tak? plsss milah perlukan jawapan ASAP ..........
Tak kiamat lagikah?. laa...kan dah lama kiamat
banyak_ hal

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74243
Nov 26, 2012
 
belantara wrote:
<quoted text>
Tak kiamat lagikah?. laa...kan dah lama kiamat
Kau ni karut tak habis2. Duniani mana kiamat lagi. Dunia kau mungkin dah kiamat kot. Harini dah berapa kilo makanan dah kau telan?
banyak_ hal

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74244
Nov 26, 2012
 
Samudra wrote:
<quoted text>
dah lama kiamat tu..Dari umur 7 tahun aku dah alami kiamat tu..Ahahahahaha
hebatlah kamu kalau macamtu. Tolonglah cerita sikit bagaimana kiamat yg kau maksudkan itu?. Kongsi2 apa salahnya kang kang
Samudra

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#74245
Nov 27, 2012
 
banyak_ hal wrote:
<quoted text>
hebatlah kamu kalau macamtu. Tolonglah cerita sikit bagaimana kiamat yg kau maksudkan itu?. Kongsi2 apa salahnya kang kang
jadi orang yg dah kiamat tu hebatkah???, dimane pula hebatnya??, kalau aku dikata orang gila tak siuman adalah, ahahahahahaha

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Other Recent Brunei Discussions

Search the Brunei Forum:
Title Updated Last By Comments
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 4 hr Kiki 127,986
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 4 hr kamal 679
KARIM MENANG LOTTERY buka investment untuk basu... (Dec '11) 7 hr Karim Penipu 26,448
PAKATAN RAKYAT tak layak mentadbir negara (Feb '10) 17 hr GuaTempurung telanKS 39,264
don't pray for mh370 18 hr anonim 185
Bandar Seri Begawan: Brunei oil production to f... (Nov '13) Wed Malaysian the Best 12
WHY KoRaNG BeNCi KOJAK3? (Mar '12) Wed BRUNEI SOMBONG kpd INDON 697
•••
•••