kiddisandakan

Shah Alam, Malaysia

#157 Nov 22, 2010
ko tahu cite ni
marxs

Cheras, Malaysia

#158 Nov 22, 2010
mengikut cerita terletak d tawi-tawi..tong klongan..berhampiran dgn pulau parangan....mereka adalah dari keturunan sultan abdul hakkul mubin dari org kebanyakkan(bukan keturunan sultan)isteri sultan abdul hakkul mubin...semua ini ada d ceritakan oleh pengasuh dan di tulis olehnya cuma...ia d rahsiakan atas sebab tertentu...
marxs

Cheras, Malaysia

#159 Nov 22, 2010
buat kiddisandakan....dari kamu cam mana ceritanya...kongsi bersama ...kamu asal sandakan ke...?siapa yg ceritakan pada kamu
rie

Malaysia

#160 Nov 23, 2010
untuk makluman skalian...d tawi bkn hnya sebuah tmpt jea ada kaitan dgn brunei? org kta bnyk sejarah flipina ada kaitan dgn brunei, ada org la mngelarkn dri mreka glgan kturunan SYARIF(glgan berilmuan)wahal dlm dunia ni cma dri kerabat sultan adalah kturunan syarif? allahualam...... ada bbrpa makam d tawi2, klu x slp sya ada 3,4 mkam. makam 2 msng2 ada sejarahnya...datuk sy cite, ada sebuah makam tersmbyi xda sapa tau kcuali kturnanya? makam 2 sgt2 ajaib...mnzrhi makam 2 sprti brhdapan dgn sultan, apa xnya skli kta jejak kaki msa 2 la kta kna ikut peraturan istana....klu x bt mcm 2, cnfrm org 2 skt.....? klu xslp sy makam 2 adalah ank kpda sultan....? penah skli phk brunei dtng ke tawi2, mncari makam 2, tetapi mreka gagal ketemu....brunei da maju, apa yg ptng kta doakn kesjahteraanya....
rie

Malaysia

#161 Nov 23, 2010
sultan hakkul mubin penah berperang dgn sultan muhiyyidin, sultan muhiyyidin menang n d anugerahkan pantai timur sabah oleh sultan hassanal bolkiah? klu x slp sy, sultan muyydin ank kpda sultan muhammad hassan(brunei). beliau berperang dgn sultan hakul mubin ats sbb trtentu? wlupn sultan hakul mubin 2 berasal dri brunei, sejarhnya n takhta tenggelam smpi hri ni......tetapi bkn ini phk brunei inginkn?
rie

Malaysia

#162 Nov 23, 2010
sultan bolkiah suda memerintah brunei bgtu lma...bliau rmai ank? knpa anknya x mngantikannya? semua ni ada persoalannya..? kta myng sya, sultan bolkiah xtrn tkhta krna ada sbb tertentu, bkn krna darjat tetapi untuk rakyat brunei? ada la 2 sejarahnya yg d tunggu2 brunei?
sibukje

Klang, Malaysia

#163 Nov 23, 2010
muhammad sultan tu moyang aku la!!
rie

Malaysia

#164 Nov 23, 2010
klu bnr myng ko...mna bktinya
marxs

Kulai, Malaysia

#165 Nov 24, 2010
sultan muhiyyidin tu adalah menantu pd sultan.muhamad..tapi pelik pula kenapa anak sultan abdul hakkul mubin jadi kakandanya....cuba baca sejarah pulau chermin...12 tahun ..lama tu duduk d pulau tapi tak boleh kalah oleh sultan muhiyidin..siapa yg sebenarnya...yg benar...1423
rie

Kota Kinabalu, Malaysia

#166 Nov 24, 2010
di sblknya ada sebuah ceta..d stu la brmulanya waris 2 hlng smpi hri ni
marxs

Kluang, Malaysia

#167 Nov 25, 2010
dan hari dan tika ini warisnya telah muncul cuma bukti sudah di hapuskan...apa nak d kata...harta peninggalannya 9 keturunan tak habis bab tu mereka d cari hingga ke hari ini....
Lenin

Malaysia

#168 Nov 25, 2010
All of you really wasting your time by discussing something that Bruneian don't really like and understand.

The Bruneians love ART.... ART LOVERS... They like something like Madamme Tussaude things but without any dress on it and doing something that Bruneians like to do... doing that "things" that been discussed in Manhattan Court or doing nothing....
marxs

Miri, Malaysia

#169 Nov 26, 2010
Itu kerja gila namanya...nafsu kuat..patung pun boleh......apalah...art..apa bendanya...lau bukan orng MUSLIM DAN ISLAM YALAH ART NAMANYA...lu pikir lah sendiri......
Lenin

Malaysia

#170 Nov 27, 2010
Itukan keluarga raja yang mendukung...

Melayu Islam Beraja... Mana Islamnya?
marxs

Johor Bahru, Malaysia

#171 Nov 27, 2010
islamnya d hati...semua bermula d hati...hati bersih bersihlah dia..hitam hatinya hitam dia.....
PG MANSOR BUDAK MAYAS

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#172 Nov 29, 2010
kan menyampuk ku jua.pg mansor ani kenapa ya nda menuntut ya atu keturunan anak nabi adam ? alang alang jua sultan brunei ganya kan ya minta tuntut
PG MANSOR BUDAK MAYAS

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#173 Nov 29, 2010
BERAPA BANYAK PANGIRAN PANGIRAN DI BRUNEI ANI.SAYA SENDIRI LAGI PANGIRAN.KETARA MAUKAN HARTA ATU
PG MANSOR ANI HIDUPNYA DARI BAPA NINI DATUKNYA NDA SANANG HIDUP D PULAU PINANG KAH ? HAHAHAHAHAHA
Reply kepada BUDAK MAYAS

Kuala Lumpur, Malaysia

#174 Nov 29, 2010
PG MANSOR BUDAK MAYAS wrote:
BERAPA BANYAK PANGIRAN PANGIRAN DI BRUNEI ANI.SAYA SENDIRI LAGI PANGIRAN.KETARA MAUKAN HARTA ATU
PG MANSOR ANI HIDUPNYA DARI BAPA NINI DATUKNYA NDA SANANG HIDUP D PULAU PINANG KAH ? HAHAHAHAHAHA
Cuba semak buku sejarah tentang tanah Kerajaan, Kuripan dan Tulin.

Tanah Kerajaan dan kuripan... hak milik pemerintah.. hanya pemerintah yang berhak dan wakilnya semasa pemerintahan.

Bagaimana dgn tanah tulin?

Tanah Tulin yang hendak dituntut mestilah berdasarkan faraidh. Kiranya harta keluarga tidak boleh dituntut oleh orang yang berhak dan ditidakkan haknya, maka hasil yang dimakan oleh 'pemilik tidak sah' adalah HARAM.

Melainkan ingin berterusan makan hasil HARAM maka teruskanlah menidakkan yang berhak kerana orang yang dianiayai dan ditidakkan haknya tidak akan sesekali menghalalkan walau sesuap hatta sebutir hasil itu.

Mungkin boleh HAHAHAHA di dunia tetapi tidak diakhirat. Mereka akan menuntut disana. Tunggulah dihari pengadilan nanti kerana hidup didunia ini tidak kekal lama.

Walau sekaya mana harta material dunia akan pulang jua sebagai sebujur mayat kaku dgn sehelai kain putih.

Jumpa di AKHIRAT nanti dan jawablah kepada yang maha berkuasa.
Reply kepada BUDAK MAYAS

Kuala Lumpur, Malaysia

#175 Nov 29, 2010
Hukum memakan harta anak yatim dan sanksinya

Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangan kamu menukar yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan-tindakan (menukar dan memakan) itu, adalah dosa yang besar.(QS. 4:2)

Dan ujilah anak yatim itu sampai mereka cukup umur untuk kawin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas (pandai memelihara harta), maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan (janganlah kamu) tergesa-gesa (membelanjakannya) sebelum mereka dewasa. Barangsiapa (di antara pemelihara itu) mampu, maka hendaklah ia menahan diri (dari memakan harta anak yatim itu) dan barangsiapa miskin, maka bolehlah ia makan harta itu menurut yang patut. Kemudian apabila kamu menyerahkan harta kepada mereka, maka hendaklah kamu adakan saksi-saksi (tentang penyerahan itu) bagi mereka. Dan cukuplah Allah sebagai Pengawas (atas persaksian itu).(QS. 4:6)

Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka).(QS. 4:10)

Itulah orang yang menghardik anak yatim,(QS. 107:2)
anak pulau pinang

Port Dickson, Malaysia

#176 Nov 29, 2010
sesungguh nya kita telah pun mengetahui bahawa kita akan ditanya dari mana harta kita dapat dan kemana pula harta itu di belanjakan...neraka pula sedang menuggu orang yang berdosa,,,,,lupakah kita .... pada mati...yang tidak akan dilambatkan walau sesaat jua...

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
nak cari awek area ipoh (Oct '07) 9 hr ayie 263
Siapa sudah kenal dengan tuhan..??? (Feb '10) 11 hr Hong Wilaheng 76,381
siapa suka cium seluar dalam anak dara mengapa? (Dec '07) 20 hr Arc 3,775
sapa nak jual tanah ?? aku nak beli ni (Jun '07) Wed hassan 1,638
*** SENARAI SlTES LUCAH BRUNEI - INDO - MALAY *** Wed nirwana 5
gadis melayu kahwin pakistan Wed nirwana 9
kenapa brunei benci malaysia??? (Apr '13) Wed Brunei Lovers 50

Brunei People Search

Addresses and phone numbers for FREE