Comments
141 - 160 of 3,536 Comments Last updated Jun 13, 2014
kiddisandakan

Shah Alam, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#157
Nov 22, 2010
 
ko tahu cite ni
marxs

Cheras, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#158
Nov 22, 2010
 
mengikut cerita terletak d tawi-tawi..tong klongan..berhampiran dgn pulau parangan....mereka adalah dari keturunan sultan abdul hakkul mubin dari org kebanyakkan(bukan keturunan sultan)isteri sultan abdul hakkul mubin...semua ini ada d ceritakan oleh pengasuh dan di tulis olehnya cuma...ia d rahsiakan atas sebab tertentu...
marxs

Cheras, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#159
Nov 22, 2010
 
buat kiddisandakan....dari kamu cam mana ceritanya...kongsi bersama ...kamu asal sandakan ke...?siapa yg ceritakan pada kamu
rie

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#160
Nov 23, 2010
 
untuk makluman skalian...d tawi bkn hnya sebuah tmpt jea ada kaitan dgn brunei? org kta bnyk sejarah flipina ada kaitan dgn brunei, ada org la mngelarkn dri mreka glgan kturunan SYARIF(glgan berilmuan)wahal dlm dunia ni cma dri kerabat sultan adalah kturunan syarif? allahualam...... ada bbrpa makam d tawi2, klu x slp sya ada 3,4 mkam. makam 2 msng2 ada sejarahnya...datuk sy cite, ada sebuah makam tersmbyi xda sapa tau kcuali kturnanya? makam 2 sgt2 ajaib...mnzrhi makam 2 sprti brhdapan dgn sultan, apa xnya skli kta jejak kaki msa 2 la kta kna ikut peraturan istana....klu x bt mcm 2, cnfrm org 2 skt.....? klu xslp sy makam 2 adalah ank kpda sultan....? penah skli phk brunei dtng ke tawi2, mncari makam 2, tetapi mreka gagal ketemu....brunei da maju, apa yg ptng kta doakn kesjahteraanya....
rie

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#161
Nov 23, 2010
 
sultan hakkul mubin penah berperang dgn sultan muhiyyidin, sultan muhiyyidin menang n d anugerahkan pantai timur sabah oleh sultan hassanal bolkiah? klu x slp sy, sultan muyydin ank kpda sultan muhammad hassan(brunei). beliau berperang dgn sultan hakul mubin ats sbb trtentu? wlupn sultan hakul mubin 2 berasal dri brunei, sejarhnya n takhta tenggelam smpi hri ni......tetapi bkn ini phk brunei inginkn?
rie

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#162
Nov 23, 2010
 
sultan bolkiah suda memerintah brunei bgtu lma...bliau rmai ank? knpa anknya x mngantikannya? semua ni ada persoalannya..? kta myng sya, sultan bolkiah xtrn tkhta krna ada sbb tertentu, bkn krna darjat tetapi untuk rakyat brunei? ada la 2 sejarahnya yg d tunggu2 brunei?
sibukje

Bandar Baru Bangi, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#163
Nov 23, 2010
 
muhammad sultan tu moyang aku la!!
rie

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#164
Nov 23, 2010
 
klu bnr myng ko...mna bktinya
marxs

Kulai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#165
Nov 24, 2010
 
sultan muhiyyidin tu adalah menantu pd sultan.muhamad..tapi pelik pula kenapa anak sultan abdul hakkul mubin jadi kakandanya....cuba baca sejarah pulau chermin...12 tahun ..lama tu duduk d pulau tapi tak boleh kalah oleh sultan muhiyidin..siapa yg sebenarnya...yg benar...1423
rie

Kota Kinabalu, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#166
Nov 24, 2010
 
di sblknya ada sebuah ceta..d stu la brmulanya waris 2 hlng smpi hri ni
marxs

Johor Bahru, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#167
Nov 25, 2010
 
dan hari dan tika ini warisnya telah muncul cuma bukti sudah di hapuskan...apa nak d kata...harta peninggalannya 9 keturunan tak habis bab tu mereka d cari hingga ke hari ini....
Lenin

Jenjarom, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#168
Nov 25, 2010
 
All of you really wasting your time by discussing something that Bruneian don't really like and understand.

The Bruneians love ART.... ART LOVERS... They like something like Madamme Tussaude things but without any dress on it and doing something that Bruneians like to do... doing that "things" that been discussed in Manhattan Court or doing nothing....
marxs

Miri, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#169
Nov 26, 2010
 
Itu kerja gila namanya...nafsu kuat..patung pun boleh......apalah...art..apa bendanya...lau bukan orng MUSLIM DAN ISLAM YALAH ART NAMANYA...lu pikir lah sendiri......
Lenin

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#170
Nov 27, 2010
 
Itukan keluarga raja yang mendukung...

Melayu Islam Beraja... Mana Islamnya?
marxs

Johor Bahru, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#171
Nov 27, 2010
 
islamnya d hati...semua bermula d hati...hati bersih bersihlah dia..hitam hatinya hitam dia.....
PG MANSOR BUDAK MAYAS

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#172
Nov 29, 2010
 
kan menyampuk ku jua.pg mansor ani kenapa ya nda menuntut ya atu keturunan anak nabi adam ? alang alang jua sultan brunei ganya kan ya minta tuntut
PG MANSOR BUDAK MAYAS

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#173
Nov 29, 2010
 
BERAPA BANYAK PANGIRAN PANGIRAN DI BRUNEI ANI.SAYA SENDIRI LAGI PANGIRAN.KETARA MAUKAN HARTA ATU
PG MANSOR ANI HIDUPNYA DARI BAPA NINI DATUKNYA NDA SANANG HIDUP D PULAU PINANG KAH ? HAHAHAHAHAHA
Reply kepada BUDAK MAYAS

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#174
Nov 29, 2010
 
PG MANSOR BUDAK MAYAS wrote:
BERAPA BANYAK PANGIRAN PANGIRAN DI BRUNEI ANI.SAYA SENDIRI LAGI PANGIRAN.KETARA MAUKAN HARTA ATU
PG MANSOR ANI HIDUPNYA DARI BAPA NINI DATUKNYA NDA SANANG HIDUP D PULAU PINANG KAH ? HAHAHAHAHAHA
Cuba semak buku sejarah tentang tanah Kerajaan, Kuripan dan Tulin.

Tanah Kerajaan dan kuripan... hak milik pemerintah.. hanya pemerintah yang berhak dan wakilnya semasa pemerintahan.

Bagaimana dgn tanah tulin?

Tanah Tulin yang hendak dituntut mestilah berdasarkan faraidh. Kiranya harta keluarga tidak boleh dituntut oleh orang yang berhak dan ditidakkan haknya, maka hasil yang dimakan oleh 'pemilik tidak sah' adalah HARAM.

Melainkan ingin berterusan makan hasil HARAM maka teruskanlah menidakkan yang berhak kerana orang yang dianiayai dan ditidakkan haknya tidak akan sesekali menghalalkan walau sesuap hatta sebutir hasil itu.

Mungkin boleh HAHAHAHA di dunia tetapi tidak diakhirat. Mereka akan menuntut disana. Tunggulah dihari pengadilan nanti kerana hidup didunia ini tidak kekal lama.

Walau sekaya mana harta material dunia akan pulang jua sebagai sebujur mayat kaku dgn sehelai kain putih.

Jumpa di AKHIRAT nanti dan jawablah kepada yang maha berkuasa.
Reply kepada BUDAK MAYAS

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#175
Nov 29, 2010
 
Hukum memakan harta anak yatim dan sanksinya

Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangan kamu menukar yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan-tindakan (menukar dan memakan) itu, adalah dosa yang besar.(QS. 4:2)

Dan ujilah anak yatim itu sampai mereka cukup umur untuk kawin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas (pandai memelihara harta), maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan (janganlah kamu) tergesa-gesa (membelanjakannya) sebelum mereka dewasa. Barangsiapa (di antara pemelihara itu) mampu, maka hendaklah ia menahan diri (dari memakan harta anak yatim itu) dan barangsiapa miskin, maka bolehlah ia makan harta itu menurut yang patut. Kemudian apabila kamu menyerahkan harta kepada mereka, maka hendaklah kamu adakan saksi-saksi (tentang penyerahan itu) bagi mereka. Dan cukuplah Allah sebagai Pengawas (atas persaksian itu).(QS. 4:6)

Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka).(QS. 4:10)

Itulah orang yang menghardik anak yatim,(QS. 107:2)
anak pulau pinang

Seremban, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#176
Nov 29, 2010
 
sesungguh nya kita telah pun mengetahui bahawa kita akan ditanya dari mana harta kita dapat dan kemana pula harta itu di belanjakan...neraka pula sedang menuggu orang yang berdosa,,,,,lupakah kita .... pada mati...yang tidak akan dilambatkan walau sesaat jua...

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

10 Users are viewing the Brunei Forum right now

Search the Brunei Forum:
Title Updated Last By Comments
cari kenalan lelaki/perempuan (Jul '07) 2 hr aunty 18,968
don't pray for mh370 5 hr Rudi 179
PAKATAN RAKYAT tak layak mentadbir negara (Feb '10) 7 hr GuaTempurung telanKS 39,235
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 8 hr BESS 127,978
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 21 hr janda resah 667
HOW TO LIVE IN BRUNEI Advice for Expat by KOJAK3 22 hr PAULA MALAI ALI 33
Bandar Seri Begawan: Robust growth recorded in ... (Jan '14) Wed ridhawati 6
•••
•••