waris sultan brunei

Posted in the Brunei Forum

Comments (Page 79)

Showing posts 1,561 - 1,580 of3,535
|
Go to last page| Jump to page:
antah

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1696
Feb 23, 2011
 
Perantau KL wrote:
<quoted text>Salam tuan, sebagai rakyat sudah seeloknya tuan berdoa untuk kesejahteraan kebawah Duli Sultan tuan.ALLAH suka kpd hamba2 yang berdoa utk hamba2 yang lain.Sesungguhnya hamba yang paling baik di sisi ALLAH ialah hamba yang bertaqwa.
Salam,Terima kasih atas keprihatinan dan tunjuk ajar tuan.

Since: Dec 10

Location hidden

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1697
Feb 23, 2011
 
Salam,

Terimakasih atas sokongan yang diberi. Mohon saudara serta saudari mendoakan usaha ini dipermudahkan dan semoga mendapat rahmat ALLAH SWT.

Kepada yang skeptikal dan meragui serta sangsi akan misi ini, terimakasih juga kerana ia memberi saya lonjakan motivasi untuk terus berusaha.

Saya hanya minta diberi ruang dan peluang untuk mengesan asal usul leluhur saya, siapa mereka yg sebenarnya kerana generasi masa depan berhak untuk tahu siapa leluhur mereka sebenarnya. Saya percaya, jika usaha ini tidak dibuat sekarang. Generasi masa depan keluarga Brunei di Pulau Pinang akan terus kabur dgn identiti mereka serta sejarah kedatangan melayu berketurunan Brunei di Pulau Pinang akan terus berkubur kerana fakta sejarah tidak diperakukan dan akan dianggap sebagai dongengan lisan.

“Abu Hurairah Radhiallahu’ Anhu berkata: Sesungguhnya Rasullulah Sallallahu’ Alaihi wa Sallam bersabda: Belajarlah berkenaan nasab keturunan kamu yang dengannya berhubung silaturrahim. Maka sesungguhnya silaturrahim menambahkan perasaan kasih terhadap keluarga, membanyakkan harta, dan memanjangkan umur”(Riwayat Al-Hakim]

Memang ramai yang akan meragui niat ini tetapi biarlah mereka... kerana saya percaya hanya ALLAH SWT sahaja yang tahu apa yang tersembunyi dan terselindung di dalam diri manusia.

Terimakasih kepada semua.
awang tarbus

Kulim, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1698
Feb 23, 2011
 
Perantau KL wrote:
<quoted text>Salam Awang Tarbus, maaf soalan yg dulu cukup saya kata satu konflik menjadi sebab Pg Mohd Salleh berhijrah ke P.Pinang.Di P.Pinang Pg.Mohd Salleh telah berkahwin dgn seorang wanita P.Pinang.Mengenai cara seseorang tampil membuat pengakuan itu cara masing2.ALLAH telah takdir yg Pg. Mashoor telah berani tampil dan yakin dengan menggangkat sumpah di masjid yg dia adalah waris Sultan Brunei yang sah.Orang lain tidak boleh pertikai kerana itu cara dan keberanian yang di tujukkan demi menenggak hak warisannya.Walaubagaimana sekali pun jika Pg. Mashoor yakin akan kebenarannya sebagai orang mukmin jangan lah Pg Mashoor berputus asa dengan rahmat ALLAH.
Salam
Tuan.. t/k diatas penjelasan tentang konflik yg terjadi itu.
man berus

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1699
Feb 23, 2011
 
Saya pula waris Sultan Kuala Lumpur, akan ditabalkan bila DAP memerintah Malaya next election.
Perantau KL

Melaka, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1700
Feb 23, 2011
 
antah wrote:
<quoted text>Salam,Terima kasih atas keprihatinan dan tunjuk ajar tuan.
Salam,Tuan tsk saya bukan nak tunjuk ajar kpd tuan.Saya pun masih di peringkat byk lagi yg perlu di belajar.Moga2 hidup tuan seklrga dan Sultan Hj Hassonal Bolkiah di berkati ALLAH.
info

Shah Alam, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1701
Feb 23, 2011
 

Judged:

2

2

2

salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
anak boria sg petani

Kulim, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1702
Feb 23, 2011
 
info wrote:
salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
Salam,
Tuan.....tks diatas ulasan dari tuan, bagi saya peminat forum ini dari mula hingga kini berpendapat ulasan/rumusan dari tuan agak sedikit tergantung, harapan agar tuan dapat ulas sedikit sebanyak tentang post diatas...
1. pemerintahan dari awal hingga sekarang tidak mengikut aturan
2. kekurangan anak lelaki/waris
3. terima kasih kpg pengeran hajjah rokiah ( 2008 )
4. terima kasih kpd kerajaan indonesia ( mataram )
Dgn adanya penjelasan dari tuan, saya dan forumer2 kelian akan
memahami hala tuju yg sebenar, tks.
( peminat bebas forum brunei )
MIB786

Johor Bahru, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1703
Feb 23, 2011
 
info wrote:
salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
Siapa Pangeran Hajjah Rokiah tu?
peminat bebas

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1704
Feb 24, 2011
 
salam saudara semua..disini saya ingin mengajukan beberapa pertanyaan pada mana mana pihak yg ingin menuntut kerajaan takhta sultan brunei/mengetahui waris sultan brunei

di malaysia ada beberapa urg sultannya sama juga dibrunei..

pertanyaan saya.. kenapa ingin terlalu benar benar nak mencari moyang waris sultan brunei kenapa tidak sultan selangor ? kenapa tidak sultan pahang ? kenapa tidak sultan melaka ? kenapa tidak mencari waris keturunan sultan tumasek (singapura) DAN KENAPA MAU BENAR BENAR MENCARI KETERANGAN SIAPA MOYANG SULTAN BRUNEI YG SEBENAR ????

tks
anak boria sg petani

Alor Star, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1705
Feb 24, 2011
 
peminat bebas wrote:
salam saudara semua..disini saya ingin mengajukan beberapa pertanyaan pada mana mana pihak yg ingin menuntut kerajaan takhta sultan brunei/mengetahui waris sultan brunei
di malaysia ada beberapa urg sultannya sama juga dibrunei..
pertanyaan saya.. kenapa ingin terlalu benar benar nak mencari moyang waris sultan brunei kenapa tidak sultan selangor ? kenapa tidak sultan pahang ? kenapa tidak sultan melaka ? kenapa tidak mencari waris keturunan sultan tumasek (singapura) DAN KENAPA MAU BENAR BENAR MENCARI KETERANGAN SIAPA MOYANG SULTAN BRUNEI YG SEBENAR ????
tks
Salam,
Sdr yg budiman, pokoknya pada pendapat saya jika mereka2 ini tidak ada ikatan tali kekeluarga/keturunan tentu mereka2 ini tidak akan
mencari/menyiasat/menyelidik akan susur galurnya. Mungkin kita juga akan berbuat demikian sekiranya diri kita terbabit ( maaf ini pandangan dari saya ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
Perantau KL

Kepong, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1706
Feb 24, 2011
 
anak boria sg petani wrote:
<quoted text>
Salam,
Sdr yg budiman, pokoknya pada pendapat saya jika mereka2 ini tidak ada ikatan tali kekeluarga/keturunan tentu mereka2 ini tidak akan
mencari/menyiasat/menyelidik akan susur galurnya. Mungkin kita juga akan berbuat demikian sekiranya diri kita terbabit ( maaf ini pandangan dari saya ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
Salam,saya sangat setuju dengan pandangan tuan.Masa kan kita nak cari waris di negeri-negeri yg moyang kita tiada kaitan.Telah di takdir moyang mereka Pg. Mohd Salleh adalah dari Brunei.
Perantau KL

Kepong, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1707
Feb 24, 2011
 
info wrote:
salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
Salam,Info yg sgt baik.Saya ingin nak mengenali Pg Hajjah Rokiah.Tuan ada contact no.YM.
peminat bebas

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1708
Feb 24, 2011
 
anak boria sg petani wrote:
<quoted text>
Salam,
Sdr yg budiman, pokoknya pada pendapat saya jika mereka2 ini tidak ada ikatan tali kekeluarga/keturunan tentu mereka2 ini tidak akan
mencari/menyiasat/menyelidik akan susur galurnya. Mungkin kita juga akan berbuat demikian sekiranya diri kita terbabit ( maaf ini pandangan dari saya ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
ok..itu jika ada kaitan moyangnya..so apa cerita kisah mula mula awangspena yg mengatakan ingin menuntut wang sebanyak 200 000 billion.. dalam laman youtube pula sering dibaca mengenai hinaan sultan brunei dan sebagainya ?

di malaysia pula sering mendengar cacian tentang hinaan rajanya sendiri..so inikah perangai rakyat malaysia yg sebenar ?

maaf..saja ingin bertanya.. tks
antah

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1709
Feb 24, 2011
 
Salam. Kadang2 saya ni keliru juga. Adakah tujuan mereka2 yang terlibat ini 1.ingin menuntut takhta? 2.ingin menuntut harta? 3.ingin menyambung silaturahim? atau 4.atas sebab2 yg lain?
Sekadar ingin tahu... Dari peminat bebas forum ini. TQ
anak boria sg petani

Alor Star, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1710
Feb 24, 2011
 
peminat bebas wrote:
<quoted text>
ok..itu jika ada kaitan moyangnya..so apa cerita kisah mula mula awangspena yg mengatakan ingin menuntut wang sebanyak 200 000 billion.. dalam laman youtube pula sering dibaca mengenai hinaan sultan brunei dan sebagainya ?
di malaysia pula sering mendengar cacian tentang hinaan rajanya sendiri..so inikah perangai rakyat malaysia yg sebenar ?
maaf..saja ingin bertanya.. tks
Salam,
Sdr. yg budiman sila anda ikuti semua post saya dlm forum ini dari mula hingga kini tentang penantian saya agar sdr. awangpsena sudi
bersama forum ini ( awangpsena yg mula akan kisah ini dgn hanya 2 post shj. lepas itu beliau hilang entah kemana ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
Abg Roni

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1711
Feb 24, 2011
 
Terkini- Nik Aziz meletak jawatan MB Kelantan dan semua jawatan daam PAS , beliau membayangkan akan menubuhkan parti baru tidak lama lagi.
Perantau KL

Kepong, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1712
Feb 24, 2011
 
antah wrote:
Salam. Kadang2 saya ni keliru juga. Adakah tujuan mereka2 yang terlibat ini 1.ingin menuntut takhta? 2.ingin menuntut harta? 3.ingin menyambung silaturahim? atau 4.atas sebab2 yg lain?
Sekadar ingin tahu... Dari peminat bebas forum ini. TQ
Salam,Tuan tak perlu keliru jika waris yg sah itu yakin mereka waris yg sah mereka berhak semua.Dari 1967 sehingga kini Sultan Hassonal Bolkiah masih layak untuk menerajui Negara Brunei Darulsalam.Kebawah duli merupakan Sultan yang sangat mengambil berat tentang rakyat.Tidak hairan kalau rakyat kebawah duli sangat taat dan setia kpd nya.Berketurunan daripada Sultan Hashim.Moga2 Kebawah Duli dan klrga sentiasa di limpahi rahmat oleh ALLAH.
cita-cita

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1713
Feb 24, 2011
 
heheh apapun klw sekiranya ada yg kn ingin menyambung silaturrahim demi perhubugan islam adalah amat d galakkan tp, klw sekiranya demi BERMEGAH ATAU BANGGA ATAU TAKTIK AWAL TUK MENGMBIL HARTA, atau kan mau elaun dari sultan hhehehe atu no comment :D sendiri yg tahu ^_^... anyway klw bnr2 ikhlas lambat laun tani akan tau jua ^_^.. bnr plg ada forumer mempost bnyk2 sultan BRUNEI JUA KANA TARGET PADAHAL SEBANGSA MELAYU JUA HA MUSTAHIL NADA PERSAUDARAAN KAN ^_^ secara logik nya... 100% kesultanan MELAYU ADA KAITAN PERSAUDARAAN .. kecuali ia keturunan JAMESBROKE kaliah hehehhe :D so pandanganku lah apa2 pun perpada2 lah tuhan beri manusia AKAL untuk berfikir .... jgn terlebih atau ada niat lain... klw bnr2 IKHLAS DAN BUKAN DEMI HARTA PANGKAT, BERMEGAH2 ATAU NIAT YG TIDAK BAIK mudahan2 Allah memberi kemudahan atas semua suruhan ^_^....
anak boria sg petani

Alor Star, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1714
Feb 24, 2011
 
peminat bebas wrote:
<quoted text>
ok..itu jika ada kaitan moyangnya..so apa cerita kisah mula mula awangspena yg mengatakan ingin menuntut wang sebanyak 200 000 billion.. dalam laman youtube pula sering dibaca mengenai hinaan sultan brunei dan sebagainya ?
di malaysia pula sering mendengar cacian tentang hinaan rajanya sendiri..so inikah perangai rakyat malaysia yg sebenar ?
maaf..saja ingin bertanya.. tks
Salam,
Sdr, yang budiman, saya terlepas pandang diatas soalan anda mengenai tentang hinaan raja sendiri maaf tiada jawapan dari saya kerana negeri saya Penang ( Pulau Pinang } ta' beraja yg ada hanya Governor. tks
( peminat bebas brunei forum ).
Perantau KL

Kepong, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1715
Feb 24, 2011
 
cita-cita wrote:
heheh apapun klw sekiranya ada yg kn ingin menyambung silaturrahim demi perhubugan islam adalah amat d galakkan tp, klw sekiranya demi BERMEGAH ATAU BANGGA ATAU TAKTIK AWAL TUK MENGMBIL HARTA, atau kan mau elaun dari sultan hhehehe atu no comment :D sendiri yg tahu ^_^... anyway klw bnr2 ikhlas lambat laun tani akan tau jua ^_^.. bnr plg ada forumer mempost bnyk2 sultan BRUNEI JUA KANA TARGET PADAHAL SEBANGSA MELAYU JUA HA MUSTAHIL NADA PERSAUDARAAN KAN ^_^ secara logik nya... 100% kesultanan MELAYU ADA KAITAN PERSAUDARAAN .. kecuali ia keturunan JAMESBROKE kaliah hehehhe :D so pandanganku lah apa2 pun perpada2 lah tuhan beri manusia AKAL untuk berfikir .... jgn terlebih atau ada niat lain... klw bnr2 IKHLAS DAN BUKAN DEMI HARTA PANGKAT, BERMEGAH2 ATAU NIAT YG TIDAK BAIK mudahan2 Allah memberi kemudahan atas semua suruhan ^_^....
Salam, Tuan didalam islam tidak boleh bersangka buruk pada orang.

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Showing posts 1,561 - 1,580 of3,535
|
Go to last page| Jump to page:
Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

31 Users are viewing the Brunei Forum right now

Search the Brunei Forum:
Topic Updated Last By Comments
Siapa sudah kenal dengan tuhan..??? (Feb '10) 24 min DATU BESI 76,330
Video Nurse RIPAS d hamba abdikan olih sebuah k... 59 min KOJAK3 ANTI Nurse 30
62% tanah2 di brunei sudah di miliki cina... (Mar '12) 1 hr KOJAK3 ANTI Nurse 77
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 6 hr khai 536
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 9 hr Bond Jb 127,750
mencari rumah sewa johor bahru (Jan '11) 10 hr Mohd Raffi 83
KOJAK3 aDaLaH FoRuMeR PeMBeRaNi (Feb '12) 11 hr Kojak3 asli 492
•••
•••
•••
•••