antah

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1696 Feb 23, 2011
Perantau KL wrote:
<quoted text>Salam tuan, sebagai rakyat sudah seeloknya tuan berdoa untuk kesejahteraan kebawah Duli Sultan tuan.ALLAH suka kpd hamba2 yang berdoa utk hamba2 yang lain.Sesungguhnya hamba yang paling baik di sisi ALLAH ialah hamba yang bertaqwa.
Salam,Terima kasih atas keprihatinan dan tunjuk ajar tuan.

Since: Dec 10

Location hidden

#1697 Feb 23, 2011
Salam,

Terimakasih atas sokongan yang diberi. Mohon saudara serta saudari mendoakan usaha ini dipermudahkan dan semoga mendapat rahmat ALLAH SWT.

Kepada yang skeptikal dan meragui serta sangsi akan misi ini, terimakasih juga kerana ia memberi saya lonjakan motivasi untuk terus berusaha.

Saya hanya minta diberi ruang dan peluang untuk mengesan asal usul leluhur saya, siapa mereka yg sebenarnya kerana generasi masa depan berhak untuk tahu siapa leluhur mereka sebenarnya. Saya percaya, jika usaha ini tidak dibuat sekarang. Generasi masa depan keluarga Brunei di Pulau Pinang akan terus kabur dgn identiti mereka serta sejarah kedatangan melayu berketurunan Brunei di Pulau Pinang akan terus berkubur kerana fakta sejarah tidak diperakukan dan akan dianggap sebagai dongengan lisan.

“Abu Hurairah Radhiallahu’ Anhu berkata: Sesungguhnya Rasullulah Sallallahu’ Alaihi wa Sallam bersabda: Belajarlah berkenaan nasab keturunan kamu yang dengannya berhubung silaturrahim. Maka sesungguhnya silaturrahim menambahkan perasaan kasih terhadap keluarga, membanyakkan harta, dan memanjangkan umur”(Riwayat Al-Hakim]

Memang ramai yang akan meragui niat ini tetapi biarlah mereka... kerana saya percaya hanya ALLAH SWT sahaja yang tahu apa yang tersembunyi dan terselindung di dalam diri manusia.

Terimakasih kepada semua.
awang tarbus

Batu Caves, Malaysia

#1698 Feb 23, 2011
Perantau KL wrote:
<quoted text>Salam Awang Tarbus, maaf soalan yg dulu cukup saya kata satu konflik menjadi sebab Pg Mohd Salleh berhijrah ke P.Pinang.Di P.Pinang Pg.Mohd Salleh telah berkahwin dgn seorang wanita P.Pinang.Mengenai cara seseorang tampil membuat pengakuan itu cara masing2.ALLAH telah takdir yg Pg. Mashoor telah berani tampil dan yakin dengan menggangkat sumpah di masjid yg dia adalah waris Sultan Brunei yang sah.Orang lain tidak boleh pertikai kerana itu cara dan keberanian yang di tujukkan demi menenggak hak warisannya.Walaubagaimana sekali pun jika Pg. Mashoor yakin akan kebenarannya sebagai orang mukmin jangan lah Pg Mashoor berputus asa dengan rahmat ALLAH.
Salam
Tuan.. t/k diatas penjelasan tentang konflik yg terjadi itu.
man berus

Malaysia

#1699 Feb 23, 2011
Saya pula waris Sultan Kuala Lumpur, akan ditabalkan bila DAP memerintah Malaya next election.
Perantau KL

Kuala Lumpur, Malaysia

#1700 Feb 23, 2011
antah wrote:
<quoted text>Salam,Terima kasih atas keprihatinan dan tunjuk ajar tuan.
Salam,Tuan tsk saya bukan nak tunjuk ajar kpd tuan.Saya pun masih di peringkat byk lagi yg perlu di belajar.Moga2 hidup tuan seklrga dan Sultan Hj Hassonal Bolkiah di berkati ALLAH.
info

Shah Alam, Malaysia

#1701 Feb 23, 2011
salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
anak boria sg petani

Batu Caves, Malaysia

#1702 Feb 23, 2011
info wrote:
salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
Salam,
Tuan.....tks diatas ulasan dari tuan, bagi saya peminat forum ini dari mula hingga kini berpendapat ulasan/rumusan dari tuan agak sedikit tergantung, harapan agar tuan dapat ulas sedikit sebanyak tentang post diatas...
1. pemerintahan dari awal hingga sekarang tidak mengikut aturan
2. kekurangan anak lelaki/waris
3. terima kasih kpg pengeran hajjah rokiah ( 2008 )
4. terima kasih kpd kerajaan indonesia ( mataram )
Dgn adanya penjelasan dari tuan, saya dan forumer2 kelian akan
memahami hala tuju yg sebenar, tks.
( peminat bebas forum brunei )
MIB786

Johor Bahru, Malaysia

#1703 Feb 23, 2011
info wrote:
salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
Siapa Pangeran Hajjah Rokiah tu?
peminat bebas

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1704 Feb 24, 2011
salam saudara semua..disini saya ingin mengajukan beberapa pertanyaan pada mana mana pihak yg ingin menuntut kerajaan takhta sultan brunei/mengetahui waris sultan brunei

di malaysia ada beberapa urg sultannya sama juga dibrunei..

pertanyaan saya.. kenapa ingin terlalu benar benar nak mencari moyang waris sultan brunei kenapa tidak sultan selangor ? kenapa tidak sultan pahang ? kenapa tidak sultan melaka ? kenapa tidak mencari waris keturunan sultan tumasek (singapura) DAN KENAPA MAU BENAR BENAR MENCARI KETERANGAN SIAPA MOYANG SULTAN BRUNEI YG SEBENAR ????

tks
anak boria sg petani

Kubang Semang, Malaysia

#1705 Feb 24, 2011
peminat bebas wrote:
salam saudara semua..disini saya ingin mengajukan beberapa pertanyaan pada mana mana pihak yg ingin menuntut kerajaan takhta sultan brunei/mengetahui waris sultan brunei
di malaysia ada beberapa urg sultannya sama juga dibrunei..
pertanyaan saya.. kenapa ingin terlalu benar benar nak mencari moyang waris sultan brunei kenapa tidak sultan selangor ? kenapa tidak sultan pahang ? kenapa tidak sultan melaka ? kenapa tidak mencari waris keturunan sultan tumasek (singapura) DAN KENAPA MAU BENAR BENAR MENCARI KETERANGAN SIAPA MOYANG SULTAN BRUNEI YG SEBENAR ????
tks
Salam,
Sdr yg budiman, pokoknya pada pendapat saya jika mereka2 ini tidak ada ikatan tali kekeluarga/keturunan tentu mereka2 ini tidak akan
mencari/menyiasat/menyelidik akan susur galurnya. Mungkin kita juga akan berbuat demikian sekiranya diri kita terbabit ( maaf ini pandangan dari saya ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
Perantau KL

Kuala Lumpur, Malaysia

#1706 Feb 24, 2011
anak boria sg petani wrote:
<quoted text>
Salam,
Sdr yg budiman, pokoknya pada pendapat saya jika mereka2 ini tidak ada ikatan tali kekeluarga/keturunan tentu mereka2 ini tidak akan
mencari/menyiasat/menyelidik akan susur galurnya. Mungkin kita juga akan berbuat demikian sekiranya diri kita terbabit ( maaf ini pandangan dari saya ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
Salam,saya sangat setuju dengan pandangan tuan.Masa kan kita nak cari waris di negeri-negeri yg moyang kita tiada kaitan.Telah di takdir moyang mereka Pg. Mohd Salleh adalah dari Brunei.
Perantau KL

Kuala Lumpur, Malaysia

#1707 Feb 24, 2011
info wrote:
salam kepada forumer..pusat sejarah brunei dan cendiakawan disana telah membuat satu pemeriksaan tentang nasab kesultanan brunei atau waris kesultanan brunei..ternyata mereka terkejut melihat data data yg diperolehi adalah luar biasa banyaknye akan keturunan kesultanan brunei ini.kerana kesultanan brunei ini dr awal pemerintahanye sehingga sekarang tidak mengikut aturan seperti dr ayang ke atuk ke bapak ke anak dan seterusnye disebabkan kekurangan anak lelaki atau waris..dan juga tidak dinafikan mmg ada keturunan kesultanan brunei yg asli yg berdarah raja dan masih ada sehingga kini.terima kasih juga kepada pangeran hajjah rokiah(2008)kerana sudi dan baik hati memberi layanan dan keistimewaan kepada sesiapa yg berurusan dengan beliau.dan terima kasih juga kepada kerajaan indonesia raya (mataram)yg masih menyimpan susur galuh kesultanan nusantara
yg tidak diragui.serta terima kasih juga kepada yg terlibat..semoga kita hidup aman dan damai serta dirahmati Alloh.amin
Salam,Info yg sgt baik.Saya ingin nak mengenali Pg Hajjah Rokiah.Tuan ada contact no.YM.
peminat bebas

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1708 Feb 24, 2011
anak boria sg petani wrote:
<quoted text>
Salam,
Sdr yg budiman, pokoknya pada pendapat saya jika mereka2 ini tidak ada ikatan tali kekeluarga/keturunan tentu mereka2 ini tidak akan
mencari/menyiasat/menyelidik akan susur galurnya. Mungkin kita juga akan berbuat demikian sekiranya diri kita terbabit ( maaf ini pandangan dari saya ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
ok..itu jika ada kaitan moyangnya..so apa cerita kisah mula mula awangspena yg mengatakan ingin menuntut wang sebanyak 200 000 billion.. dalam laman youtube pula sering dibaca mengenai hinaan sultan brunei dan sebagainya ?

di malaysia pula sering mendengar cacian tentang hinaan rajanya sendiri..so inikah perangai rakyat malaysia yg sebenar ?

maaf..saja ingin bertanya.. tks
antah

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1709 Feb 24, 2011
Salam. Kadang2 saya ni keliru juga. Adakah tujuan mereka2 yang terlibat ini 1.ingin menuntut takhta? 2.ingin menuntut harta? 3.ingin menyambung silaturahim? atau 4.atas sebab2 yg lain?
Sekadar ingin tahu... Dari peminat bebas forum ini. TQ
anak boria sg petani

Kubang Semang, Malaysia

#1710 Feb 24, 2011
peminat bebas wrote:
<quoted text>
ok..itu jika ada kaitan moyangnya..so apa cerita kisah mula mula awangspena yg mengatakan ingin menuntut wang sebanyak 200 000 billion.. dalam laman youtube pula sering dibaca mengenai hinaan sultan brunei dan sebagainya ?
di malaysia pula sering mendengar cacian tentang hinaan rajanya sendiri..so inikah perangai rakyat malaysia yg sebenar ?
maaf..saja ingin bertanya.. tks
Salam,
Sdr. yg budiman sila anda ikuti semua post saya dlm forum ini dari mula hingga kini tentang penantian saya agar sdr. awangpsena sudi
bersama forum ini ( awangpsena yg mula akan kisah ini dgn hanya 2 post shj. lepas itu beliau hilang entah kemana ) tks.
( peminat bebas Brunei Forum ).
Abg Roni

Malaysia

#1711 Feb 24, 2011
Terkini- Nik Aziz meletak jawatan MB Kelantan dan semua jawatan daam PAS , beliau membayangkan akan menubuhkan parti baru tidak lama lagi.
Perantau KL

Kuala Lumpur, Malaysia

#1712 Feb 24, 2011
antah wrote:
Salam. Kadang2 saya ni keliru juga. Adakah tujuan mereka2 yang terlibat ini 1.ingin menuntut takhta? 2.ingin menuntut harta? 3.ingin menyambung silaturahim? atau 4.atas sebab2 yg lain?
Sekadar ingin tahu... Dari peminat bebas forum ini. TQ
Salam,Tuan tak perlu keliru jika waris yg sah itu yakin mereka waris yg sah mereka berhak semua.Dari 1967 sehingga kini Sultan Hassonal Bolkiah masih layak untuk menerajui Negara Brunei Darulsalam.Kebawah duli merupakan Sultan yang sangat mengambil berat tentang rakyat.Tidak hairan kalau rakyat kebawah duli sangat taat dan setia kpd nya.Berketurunan daripada Sultan Hashim.Moga2 Kebawah Duli dan klrga sentiasa di limpahi rahmat oleh ALLAH.
cita-cita

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1713 Feb 24, 2011
heheh apapun klw sekiranya ada yg kn ingin menyambung silaturrahim demi perhubugan islam adalah amat d galakkan tp, klw sekiranya demi BERMEGAH ATAU BANGGA ATAU TAKTIK AWAL TUK MENGMBIL HARTA, atau kan mau elaun dari sultan hhehehe atu no comment :D sendiri yg tahu ^_^... anyway klw bnr2 ikhlas lambat laun tani akan tau jua ^_^.. bnr plg ada forumer mempost bnyk2 sultan BRUNEI JUA KANA TARGET PADAHAL SEBANGSA MELAYU JUA HA MUSTAHIL NADA PERSAUDARAAN KAN ^_^ secara logik nya... 100% kesultanan MELAYU ADA KAITAN PERSAUDARAAN .. kecuali ia keturunan JAMESBROKE kaliah hehehhe :D so pandanganku lah apa2 pun perpada2 lah tuhan beri manusia AKAL untuk berfikir .... jgn terlebih atau ada niat lain... klw bnr2 IKHLAS DAN BUKAN DEMI HARTA PANGKAT, BERMEGAH2 ATAU NIAT YG TIDAK BAIK mudahan2 Allah memberi kemudahan atas semua suruhan ^_^....
anak boria sg petani

Kubang Semang, Malaysia

#1714 Feb 24, 2011
peminat bebas wrote:
<quoted text>
ok..itu jika ada kaitan moyangnya..so apa cerita kisah mula mula awangspena yg mengatakan ingin menuntut wang sebanyak 200 000 billion.. dalam laman youtube pula sering dibaca mengenai hinaan sultan brunei dan sebagainya ?
di malaysia pula sering mendengar cacian tentang hinaan rajanya sendiri..so inikah perangai rakyat malaysia yg sebenar ?
maaf..saja ingin bertanya.. tks
Salam,
Sdr, yang budiman, saya terlepas pandang diatas soalan anda mengenai tentang hinaan raja sendiri maaf tiada jawapan dari saya kerana negeri saya Penang ( Pulau Pinang } ta' beraja yg ada hanya Governor. tks
( peminat bebas brunei forum ).
Perantau KL

Kuala Lumpur, Malaysia

#1715 Feb 24, 2011
cita-cita wrote:
heheh apapun klw sekiranya ada yg kn ingin menyambung silaturrahim demi perhubugan islam adalah amat d galakkan tp, klw sekiranya demi BERMEGAH ATAU BANGGA ATAU TAKTIK AWAL TUK MENGMBIL HARTA, atau kan mau elaun dari sultan hhehehe atu no comment :D sendiri yg tahu ^_^... anyway klw bnr2 ikhlas lambat laun tani akan tau jua ^_^.. bnr plg ada forumer mempost bnyk2 sultan BRUNEI JUA KANA TARGET PADAHAL SEBANGSA MELAYU JUA HA MUSTAHIL NADA PERSAUDARAAN KAN ^_^ secara logik nya... 100% kesultanan MELAYU ADA KAITAN PERSAUDARAAN .. kecuali ia keturunan JAMESBROKE kaliah hehehhe :D so pandanganku lah apa2 pun perpada2 lah tuhan beri manusia AKAL untuk berfikir .... jgn terlebih atau ada niat lain... klw bnr2 IKHLAS DAN BUKAN DEMI HARTA PANGKAT, BERMEGAH2 ATAU NIAT YG TIDAK BAIK mudahan2 Allah memberi kemudahan atas semua suruhan ^_^....
Salam, Tuan didalam islam tidak boleh bersangka buruk pada orang.

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
don't pray for mh370 (Mar '14) 1 hr Tidak ada nama 455
nama melayu asli (Nov '10) 18 hr Kapalasing 18
pantun kasih sayang (Sep '10) 19 hr pengait 22
siapa suka cium seluar dalam anak dara mengapa? (Dec '07) 20 hr anan06 3,769
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 22 hr Master of Bisnes 128,073
Siapa sudah kenal dengan tuhan..??? (Feb '10) Sat wahabijumud 76,380
Mencari barang kebal(batu merah delima) sabah s... (Mar '14) Sat bonjou 7

Brunei People Search

Addresses and phone numbers for FREE