Orang Darat

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1095 Jan 17, 2011
Rakis Kelana wrote:
Bagaimana dan kenapa kerabat Brunei datang ke Pulau Pinang?
Kemunculan petempatan yang dibuka oleh Haji Brunei ini kemudiannya menjadi tarikan kepada hijrah masuk orang Brunei di tahun-tahun yang terkemudian. Antara yang penting ialah kedatangan keluarga pembesar Brunei yang diketuai Pangeran Jaafar pada sekitar pertengahan abad ke 19.
Pangeran Jaafar bersama-sama lima orang adik beradik yang lain iaitu Hajah Halimah, Haji Abd. Daim, Haji Muhammad, Khadijah dan Salamah meninggalkan Brunei dengan menaiki kapal layar namun kemudian berpecah membawa haluan masing-masing.
Perpindahannya ke Pulau Pinang adalah adalah berpunca daripada satu perselisihan besar berhubung perlantikan Pemancha yang baru di Brunei. Menurut Silsilah Raja-Raja Brunei, Pemancha merupakan pembesar kanan yang ketiga penting selepas Pangeran Bendahara dan Pangeran Di Gadong dalam sistem pemerintahan kesultanan Brunei, berikutan kematian Sultan Omar Ali Saifuddin II (1828-1852).
Sultan Omar tidak melantik anaknya Hashim dan Muhammad Salleh sebaliknya menjadikan menantunya, Abdul Mumin sebagai sultan bergelar Sultan Abdul Mumin (1852-1885).
Muhammad Salleh kemudian dijadikan Pemancha. Apabila Muhammad Salleh meninggal dunia pada 1870, anaknya tidak dilantik menggantikan jawatan tersebut sebaliknya jawatan itu diserahkan kepada menantu beliau. Sejak itu anak Muhammad Salleh merajuk dan membawa diri meninggalkan Brunei untuk memulakan kehidupan di tempat lain.

Dipercayai Pulau Pinang, khususnya Bayan Lepas menjadi destinasi rombongan pembesar dari Brunei ini kerana sudah ada peneroka awal yang senegerii dengan mereka di bahagian tersebut. Kesan sejarah yang penting berhubung penghijrahan masuk pembesar dan rakyat Brunei ini kekal utuh menerusi tinggalan kubur-kubur yang terdapat di kawasan tersebut.
Bagaimana pula Pangeran Jafar tahu terdapat penempatan orang Brunei di Pulau Pinang?

Kenapa mereka tidak pula berhijrah ke Kimanis sabah? kan disana memang terdapat penempatan orang Brunei..dan disitu lah Pangeran Yusof di semadikan..ini kan lebih logik..hehe..
brunei sabah

Kota Kinabalu, Malaysia

#1096 Jan 18, 2011
adoii apa bah ni mau tuntut sana sini?? bikin malu saja ba.. janganla pasal hal ini 2 negara begaduh.. kami pun ada saudara mara di brunei.. merepek betul lah semua ini.. di sabah ni banyak juga urg brunei berketurunan pangeran tapi tiada juga mau tuntut2 waris ini semua
Benar tu

Mount Morris, MI

#1097 Jan 18, 2011
brunei sabah wrote:
adoii apa bah ni mau tuntut sana sini?? bikin malu saja ba.. janganla pasal hal ini 2 negara begaduh.. kami pun ada saudara mara di brunei.. merepek betul lah semua ini.. di sabah ni banyak juga urg brunei berketurunan pangeran tapi tiada juga mau tuntut2 waris ini semua
benar tu,orang2 sabah in tebarus pengayas bah.munkan menuntut drg lagi layak salnya ada salasilanya dbrunei.ta salasila rakis telana memang salasila kelintong.
Benar tu

Santa Clara, CA

#1098 Jan 18, 2011
Sory tertinggalan huruf.benar tu,orang2 sabah inda tebarus pengayas bah.mun kan menuntut dra lagi layak salnya ada salasilah dbrunei.buk salasila rakis telana dan prgn manshoor yg memang salasila kelintong
Orang Darat

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1099 Jan 18, 2011
awangpsena wrote:
Kalau tuan nak tahu ada waris dari kekanda sultan hashim ynag melarikan diri ke Pulau pinang pada tahun 1850 an , bukannya mati lemas serti mana dakwa Pg hj Mohd Jamil.Beliau adalah Pg Manshoor bin Pg Ismail bin Tok Jang hj Ibrahim bin Pg Hj Mohd Salleh.
Beliau telah buat sumpah di masjid jamek jelutung atas haknya , lihat di YOU TUBE.Sultan brunei sekarang dari keturunan anak perempuan Sultan Hasyim adik pada Pg Hj Mohd Salleh. Dengar kata selepas sumpah itu pada 23/5/09 Bolkiah jatuh sakit dan perarakan hari kebangsaan dibatalkan. tu la tuhan dah mula nak tunjuk .Boleh hubungi Pg Manshhor ditalian 0164558471 utk maklumat lanjut.

[QUOTE who="Rakis Kelana"]
Dari satu perspektif:-
Tidak semua orang berani membuat dakwaan terbuka secara begini. Pasti mereka ada fakta dan bukti. Jika tidak pasti mereka tidak akan berani membuka mulut.
Pepatah melayu ada menyebut... Berani kerana Benar!
Ke bawah Duli Paduka Sultan Brunei sendiri pernah bertitah "Sejarah tidak boleh ditipu".
Kita dedahkan penipuan ini, heret mereka ke mahkamah dan humban mereka ke penjara. Itu di dunia.
Orang Islam yang bersumpah di rumah Allah, jika ternyata mereka berbohong di rumah ALLAH, azab yang berat akan menimpa mereka. Jika benar akan apa yang dilafazkan melalui sumpah, pihak yang satu lagi akan menerima padahnya.
ALLAH maha besar, maha agung dan maha suci.
When he(Sultan Hashim) still young,he had missed his chance to become the ruler in 1852,though he was son of the deceased Sultan.
Instead,Sultan Abdul Mumin ascended the throne.Since 1884,when Sultan Mumin was ailing and his death imminent,Temenggung Hashim nervously awaited his turn to become the next sultan.

Luckly for him a strong claimant to the throne(the then Pengiran Pemancha) had also died,and this cleared the last hurdle for aging Hashim to succeed to the Brunei throne.The other contender,the Pengiran Bendahara,Pengiran Anak Besar lost in the race.

-B.A HUSSAINMIYA

Betul kah ada kekanda Sultan Hashim yang melarikan diri ke Pulau Pinang??
orang laut

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1100 Jan 18, 2011
Benar tu....salasila kelintong namanya tu. Warisnya yg sebenarnya yg mula2 lari ke p.pinang bernama wang suhai.Adang2 kan mau mjadi kaya ani. Udah pun terkenal dgn nama tebarus pengayas lagi tu. Ato biar bena
orang laut

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1101 Jan 18, 2011
brunei sabah wrote:
adoii apa bah ni mau tuntut sana sini?? bikin malu saja ba.. janganla pasal hal ini 2 negara begaduh.. kami pun ada saudara mara di brunei.. merepek betul lah semua ini.. di sabah ni banyak juga urg brunei berketurunan pangeran tapi tiada juga mau tuntut2 waris ini semua
Awu bena tu....durang ato mana pemalu janji kaya. Orang2 sabah lagi byk keturunan pangeran yang layak menuntut dibrunei.

Since: Dec 10

Location hidden

#1102 Jan 18, 2011
Mr Benar wrote:
<quoted text>
Setuju...kita yang sepatutnya malu kerana nak rampas hak brunei.Nak tuntut waris sultan brunei memang 100% diragui baik oleh kerajaan kita Malaysia maupun Brunei.Apa bukti yang boleh menunjukkan sebenar2 bukti yang rakis telana dan prgn manshoor pewaris sultan brunei? Cuma bukti dari mulut,dalam court pun memang ditolak. Sudahlah jangan ganggu brunei lagi,cuba tuntut negeri lain lagi. Saya syorkan kamu tuntut dubai.....
Salam.

Jgn salah sangka dan saya rasa kalau kita berbicara dari hati terus ke lidah tidak melalui proses penia\laian fikiran terlebih dahulu, beginilah jadinya.

Tidak pernah terlintas walau sebesar zarah atau sekecil hama dihati ini untuk mengakui waris cuma saya hanya nak mengkaji keturunan saya yang berasal dari Brunei berdasarkan kertas kerja USM untuk generasi akan datang.

Hanya ALLAH yg tahu duduk perkara sebenar ini dan apa hak saudara untuk menghukum saya. Segala mesej,misi dan visi saya jelas dan selalu saya perkukuhkan dgn bukti, fakta dan kertas kerja ilmiah. InsyaALLAH... Allah akan membantu orang yang ikhlas.
manamaumerati

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1103 Jan 18, 2011
lapas tuntut arah sultan.tuntut lagi arah obama.lapas atu arah raja jordan.baru nda alang alang
manamaumerati

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1104 Jan 18, 2011
Rakis Kelana wrote:
<quoted text>
Salam.
Jgn salah sangka dan saya rasa kalau kita berbicara dari hati terus ke lidah tidak melalui proses penia\laian fikiran terlebih dahulu, beginilah jadinya.
Tidak pernah terlintas walau sebesar zarah atau sekecil hama dihati ini untuk mengakui waris cuma saya hanya nak mengkaji keturunan saya yang berasal dari Brunei berdasarkan kertas kerja USM untuk generasi akan datang.
Hanya ALLAH yg tahu duduk perkara sebenar ini dan apa hak saudara untuk menghukum saya. Segala mesej,misi dan visi saya jelas dan selalu saya perkukuhkan dgn bukti, fakta dan kertas kerja ilmiah. InsyaALLAH... Allah akan membantu orang yang ikhlas.
mcmana dgn pg mansor ??? dia lah yg ber iya iya sehingga bersumpah di masjid segala..uhuhu
manamaumerati

Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

#1105 Jan 18, 2011
usaha rakis kelana tidak lah menjd masalah mun ganyakan mencari keturunan salasilah yg sebenar untuk waris akan datang..so cmne cite dgn pg mansor ??? sanggup bersumpah di masjid segala ?

Since: Dec 10

Location hidden

#1106 Jan 18, 2011
Benar tu wrote:
<quoted text> benar tu,orang2 sabah in tebarus pengayas bah.munkan menuntut drg lagi layak salnya ada salasilanya dbrunei.ta salasila rakis telana memang salasila kelintong.
Moga ALLAH SWT tunjukkan kebenaran kepada kita semua dan hukum pendusta tidak kira dimana jua pendusta itu berada.

Mengenai salasilah kelintong itu saya rasa tuduhan itu dibuat tanpa usul periksa dan biar saya tegaskan buat kesekian kali, saya tiada kaitan dgn Masahoor.

Mari kita sama2 mencari kebenaran kerana tiada yang lebih baik dari kebenaran.

Since: Dec 10

Location hidden

#1107 Jan 18, 2011
manamaumerati wrote:
<quoted text>
mcmana dgn pg mansor ??? dia lah yg ber iya iya sehingga bersumpah di masjid segala..uhuhu
Buat laporan pada pihak berwajib atas menghina sultan dan biarkan dia dibicara di mahkamah terbuka. Beliau pasti akan dihukum sekiranya berdusta bukan setakat di dunia malah diakhirat juga.

Moga hukuman ini akan menjadi penghalang kepada individu yg lain untuk tidak menuntut ataumembuat dakwaan palsu.
anak boria sg petani

Alor Setar, Malaysia

#1108 Jan 18, 2011
manamaumerati wrote:
usaha rakis kelana tidak lah menjd masalah mun ganyakan mencari keturunan salasilah yg sebenar untuk waris akan datang..so cmne cite dgn pg mansor ??? sanggup bersumpah di masjid segala ?
Salam
Tuan...tks
Jika kita ikuti Brunei Forum dari mula hingga kini, kita akan dapati 2 kesimpulan yg berbeda antara Pg. Mashoor dgn Sdr Rakis Kelana ( harap pihak tuan dapat membaca semua ulasan/pendapat
forumer2 dari mula hingga kini ).
Yang menjadi masalah kini adalah sikap sdr. awangpsena yg terus
mendiamkan diri.( beliau yg mulakan kesih/cerita ini ).
( peminat bebas forum ini.) tks


MIB

Kuala Lumpur, Malaysia

#1109 Jan 18, 2011
Rakis Kelana wrote:
<quoted text>
Buat laporan pada pihak berwajib atas menghina sultan dan biarkan dia dibicara di mahkamah terbuka. Beliau pasti akan dihukum sekiranya berdusta bukan setakat di dunia malah diakhirat juga.
Moga hukuman ini akan menjadi penghalang kepada individu yg lain untuk tidak menuntut ataumembuat dakwaan palsu.
Wahai org Brunei.
Jangan biarkan Sultan kamu dihina. Bahan bukti penghinaan ada didalam youtube JeffrysSufri. Segara laporkan dan hentikan penghinaan yang berterusan ini.
Biar keadilan dapat ditegakkan.

Since: Dec 10

Location hidden

#1110 Jan 18, 2011
Orang Darat wrote:
<quoted text>Bagaimana pula Pangeran Jafar tahu terdapat penempatan orang Brunei di Pulau Pinang?
Kenapa mereka tidak pula berhijrah ke Kimanis sabah? kan disana memang terdapat penempatan orang Brunei..dan disitu lah Pangeran Yusof di semadikan..ini kan lebih logik..hehe..
Kita imbas sejarah Pulau Pinang pada sekitar awal dan pertengahan abad ke 19. Pulau Pinang merupakan tempat pertemuan banyak keturunan melayu di seluruh nusantara kerana disitu merupkan hub pengangkutan laluan laut terutama ke Tanah Suci Makkah selain daripada pelabuhan utama, pintu masuk Selat Melaka melalui Lautan Hindi.(sila rujuk peta Asia Tenggara untuk mengenalpasti lokasi).

Banyak keturunan Arab (dari Medan) yang menjadi Sheikh Haji disini yang berasal dari Hadramaut, Yemen. Keturunan Minang, Aceh, Jawa, Bugis, Kadayan, melayu Brunei dll dari nusantara banyak yg berhijrah kesini. Bangsa asing yg ada disini pada ketika itu adalah dari India, Cina Hainan, Cina Kwantung, Eurasian dan Yahudi. Ia merupakan satu tempat pertemuan bangsa dan budaya i.e. "melting pot" di tanah melayu ketika itu dan merupakan negeri pertama di nusantara mendapat pengiktirafan King George V sebagai bandaraya. Oleh kerana itu ibu negerinya dipanggil Georgetown.

Sebagai temppat persinggahan haji, maka org islam di nusantara ini, saya hampir pasti akan mencari keturunan yg sama atau org dari tempat asalnya kerana ini lebih mudah bagi mereka untuk berkomunikasi. Maka tidak mustahil, perkara ini sampai ke pengetahuan Pangeran Jaafar. Wallahualam.

Kenapa tidak ke Kimanis? Anak Pangeran Yusof berkahwin dgn Sultan Hashim Jalilul Aqamaddin (adik kepada Pangeran Pemancha Anak Mjuhammad Salleh dan bapa kepada Pangeran Jaafar).

Secara logik kalau merajuk dgn menantunya, mengapa tempat mertuanya perlu kita berhijrah? Maaf ini satu analogi yg dapat saya berikan.

Terima kasih..

Since: Dec 10

Location hidden

#1111 Jan 18, 2011
Orang Darat wrote:
<quoted text>
When he(Sultan Hashim) still young,he had missed his chance to become the ruler in 1852,though he was son of the deceased Sultan.
Instead,Sultan Abdul Mumin ascended the throne.Since 1884,when Sultan Mumin was ailing and his death imminent,Temenggung Hashim nervously awaited his turn to become the next sultan.
Luckly for him a strong claimant to the throne(the then Pengiran Pemancha) had also died,and this cleared the last hurdle for aging Hashim to succeed to the Brunei throne.The other contender,the Pengiran Bendahara,Pengiran Anak Besar lost in the race.
-B.A HUSSAINMIYA
Betul kah ada kekanda Sultan Hashim yang melarikan diri ke Pulau Pinang??
Yg berhijrah ke Pulau Pianang adalah anaknya, Pangeran Jaafar kerana merajuk apabila tidak dilantik sebagai Pemancha.

Ini fakta yg membantu beserta sumber untuk saudara rujuk.

Masalah timbul berhubung perlantikan jawatan Pemancha berikutan kematian Sultan Omar Ali Saifuddin II (1828-1852). Sultan Omar tidak melantik anaknya Hashim dan Muhammad Salleh sebaliknya menjadikan menantunya, Abdul Mumin sebagai sultan bergelar Sultan Abdul Mumin (1852-1885). Muhammad Salleh kemudian dijadikan Pemancha. Apabila Muhammad Salleh meninggal dunia pada 1870, anaknya tidak dilantik menggantikan jawatan tersebut sebaliknya jawatan itu diserahkan kepada menantu beliau. Sejak itu anak Muhammad Salleh merajuk dan membawa diri meninggalkan Brunei untuk memulakan kehidupan di tempat lain.(Maklumat ini berdasarkan penerangan Pehin Jawatan Dalam Seri Maharaja, Dato Sri Utama Dr Haji Awang Mohd Jamil Al-Sufri, yang djemput memberi syarahan untuk siri Wacana Sejarah Awal Pulau Pinang: Pembukaan Bayan Lepas, di Bilik Penyelidikan & Dokumentasi Budaya Utara, Dewan Budaya, Universiti Sains Malaysia, 18 Ogos 2003.)

Pengiran Anak Hashim Jalilul was born to Sultan Omar Ali Saifuddin II (d. 1852). However, his mother was not the royal consort. Opinions differ regarding his actual date of birth. It has been placed from a date between the years 1811 to 1835. However, A. V. M. Horton's estimate of 1824 seems to be more plausible. sumber dari Associate Professor of History, University Brunei Darussalam, Written by Dr B.A. Hussaniya.

However when Sultan Abdul Momin took the throne, he astutely took a decision that the heirs to the throne will not be his own children but that of the sons of Sultan Omar Ali Saifuddin II (then it was Pengiran Anak Muhammad Salleh and Pengiran Anak Hashim) and prayed that his wishes will be fulfilled. His wishes were fulfilled. It was Pengiran Anak Hashim who became Sultan Hashim Jalilul Alam Aqmadin when he died. sumber dari The Brunei Times on 14/12/2008 by Rozhan Yunos
Benar tu

Santa Clara, CA

#1112 Jan 18, 2011
Rakis Kelana wrote:
<quoted text>
Buat laporan pada pihak berwajib atas menghina sultan dan biarkan dia dibicara di mahkamah terbuka. Beliau pasti akan dihukum sekiranya berdusta bukan setakat di dunia malah diakhirat juga.
Moga hukuman ini akan menjadi penghalang kepada individu yg lain untuk tidak menuntut ataumembuat dakwaan palsu.
mun durang menghina sultan brunei didalam negeri brunei,baru dpt didakwa 101% pasal negeri kami ada akta undang2nya sama mcm negeri thailand.inda payah rakis telanakan mgajar kami tau kami.sama cerita sorg warga barat mghina raja thailand dibangkok,akhirnya masok lokap mana kala sorg lagi warga america mghina raja thailand di internet,kerajaan thailand pun inda dpt buat apa2.pangeran mansoor kan datang kbrunei pun ia inda berani selepas bersumpah palsu atu.bukan lagi negeri,rakyat brunei sendiri mgantai kedia.inda mampus ia mun kdtg kbrunei kali 2.tautah kamu org2 brunei.
Red Flag

Mojokerto, Indonesia

#1113 Jan 18, 2011
Waduh...aku senang sekali melihat photo isterimu Rakis telana dengan tahi lalat yang indah diatas bibir kirinya....
Sarjan Hassan

Kuala Lumpur, Malaysia

#1114 Jan 18, 2011
Memang ramai kini yang berasal dari keturunan Sultan Brunei. Keluarga Diraja Sulu pun berketurunan dari Sultan Brunei (Sultan Muhammad Hassan -Sultan ke-9 Brunei). Di mana anak "Bongsunya" yang bernama Pangiran Shahbandar Maharajalela @ Raja Bongsu,(dari isteri Sultan Hassan, Puteri Sultan Sulu), telah di hantar ke Sulu pada 1610 untuk menjadi Sultan Sulu (*Menggantikan pamannya, Sultan Betarashah Tengah ibni Sultan Pangiran Buddiman Ul-Halim yang mangkat & tidak meninggalkan zuriat). Setelah diangkat menjadi Sultan Sulu, baginda memakai gelaran sebagai "Sultan Mawalil-Wasit (I)" @ Raja Bongsu of Sulu.

Maka keturunan Keluarga Diraja Sulu sekarang adalah "Berdarah-terus" (pihak lelaki) ke Sultan Brunei (Sultan Hassan ke Sultan Sharif Ali). Dan dari pihak perempuan ke darah keturunan Sultan Shariful-Hashim (Sultan Sulu yang pertama).

Lambang Bukti yang membuktikan bahawa Sultan Mawalil-Wasit-I @ Raja Bongsu itu, adalah zuriat dari Sultan Muhammad Hassan, adalah dengan adanya "Barang Pusaka" yang baginda bawa ke Sulu bersama yang dipanggil sebagai " Pulau Janggi" (panggilan di Sulu) & "Sepoh/Sepong Janggi" (panggilan di Brunei). Barang Pusaka ini telah diamanhkan untuk disimpan hanya kepada salah satu keluarga Diraja Sulu (dari 3 buah Keluarga Diraja Sulu). Dan barang Pusaka ini telah diserahkan oleh Waris Keluarga Kesultanan Sulu itu ke Muzium Brunei (untuk disimpan) semenjak 1978.

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
loan kereta lulus walau blacklist (Apr '08) 2 hr din 1,278
don't pray for mh370 (Mar '14) 7 hr Tidak ada nama 455
nama melayu asli (Nov '10) 23 hr Kapalasing 18
pantun kasih sayang (Sep '10) Mon pengait 22
siapa suka cium seluar dalam anak dara mengapa? (Dec '07) Mon anan06 3,769
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) Mon Master of Bisnes 128,073
Siapa sudah kenal dengan tuhan..??? (Feb '10) Sat wahabijumud 76,380

Brunei People Search

Addresses and phone numbers for FREE